Vi får mer och mer intryck från vår omvärld via sociala medier. Många har oroat sig för att det lätt blir likriktat. Att folk stänger in sig i åsiktsbubblor där de bara tar del av sådant som bekräftar vad de redan tror på. Och en del har skyllt på de sociala mediernas, läs Facebooks, algoritmer.
Tonårng som ser uttråkad ut, Facebook-tumme
Nää...alla kompisarna delar länkar till samma blogg, tråkigt. 

De visar bara det vi vill se, men inte alltid det vi behöver ta del av, menar kritikerna. En slags filterbubbla skapas där Facebook, i sin iver att göra oss nöjda, bara visar sådant som smeker oss medhårs.

Men i själva verket hänger det på dig om flödet blir likriktat.

Läs mer: Lyft fram din BFF i experiment på Facebook

Det menar åtminstone de amerikanska forskare som har tagit del av 10,1 miljoner amerikanska Facebook-konton. För deras slutsatser, som publicerats i tidskriften Science, visar att det är dig själv det hänger på.

“Våra studier visar att möjligheten att möta perspektiv från olika håll i sociala medier först och främst finns hos individen”, skriver forskarna.

Forskarlaget, med Facebooks dataexpert Eytan Bakshy i spetsen, har analyserat sju miljoner olika länkar som spreds under andra halvåret 2014. Kopplat till de dryga 10 miljoner kontona så bestod materialet sammanlagt av 3,8 miljarder potentiella visningar, 903 miljoner faktiska visningar (där en länk har dykt upp i en användares Facebook-flöde) och 59 miljoner klick från användarna.

Men i själva verket hänger det på dig om flödet blir likriktat

Studien är gjord utifrån amerikanska politiska förhållanden, så deltagarna grupperades utifrån “konservativ”, “liberal” eller “moderat” övertygelse. Och studien visar tydligt att vi får se mindre “hard news content” (politik, internationella frågor, miljön och liknande) än vad våra vänner faktiskt delar.

Läs mer: Tvärnit för sociala mediejättar

Och hela 75 procent av materialet som våra ögon möter är sådant som bekräftar vår egen världsbild eller delas av en person med samma åsikter som oss själva, visar forskningen. Men det beror inte på algoritmerna. Deras inflytande står för någonstans mellan 5 och 8 procent av övervikten av material som förstärker din egen världsbild. I grund och botten är det dina egna val som avgör. Vad du klickar på och vilka vänner du har, eller vilka du valt att ha kontakt med via Facebook.

Den ekokammare som vissa kritiker pratar om har du helt enkelt byggt själv.