I mytologin om det moderna it-undret har garaget en central roll som födelseplats för jättar som HP, Apple och Google. Nu öppnar Ericsson, som startade innan den första bensindrivna bilen nått Sverige, sitt eget garage för att skapa en kreativ miljö där företaget kan samarbeta med externa kunder och andra om specifika projekt.

Tanken är att varje projekt ska lösa ett specifikt problem och komma fram med enklast möjliga men användbara produkt på tre till nio månader.

– Det är viktigt för oss att kunna arbeta tillsammans med externa partner för att veta hur vi ska kunna leda förändringen mot ett mer uppkopplat samhälle, säger Sàndor Albrecht från Ericsson Research.

Han är initiativtagaren till Ericsson Garage och jämför en plats i garaget med att som nystartat företag få sin första ängelinvestering, men Ericsson investerar inte pengar utan de anställdas arbetstid i projekten. Samma sak gäller för de partner som företaget arbetar med i projekten.

Sandor Albrecht, Ericsson
Sàndor Albrecht, Ericsson Research
När den utsatta tiden har passerats bestämmer Ericsson om projektet ska få fortsätta inom något av företagets mer traditionella affärsområden.

– Det är lite som draknästet, säger Sàndor Albrecht.

Överdrake är Ericssons teknikchef Ulf Ewaldsson som är den som ska övertygas för att projektet ska få leva vidare.

Läs mer: Ringande soffor och virtuellt soffhäng när KTH öppnade labbet

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning