De senaste årens snabba ökning av strömmad film sätter ett rejält fotavtryck på miljön, enligt en ny Greenpeace-rapport. Ju fler som tittar på Netflix, HBO eller Youtube, desto mer energiåtgång.
Företag rankade efter sin miljöpåverkan
– Den snabba övergången till strömmad video, ihop med surfplattor och andra enheter som ersätter hårddisken med molnet, innebär mer och mer krav på datacenters kapacitet, vilket kommer att kräva mer energi, skriver rapportens författare.
Idag står strömmad video för mer än 60 procent av privatpersoners internetanvändning, och siffran kommer att öka. 2018 förväntas den ligga på runt 76 procent enligt en Cisco-prognos som Greenpeace citerar.
– Om inte de ledande internetföretagen hittar ett sätt att snabbt ta sig förbi traditionella, förorenande elkällor kan bekvämligheten med strömning leda till att vi ökar våra koldioxidutsläpp, skriver Greenpeace.
Fördelning av konsument-trafiken på nätet.
I rapporten listar miljöorganisationen också hur olika företag sköter sin energiförsörjning enligt ett Clean Energy Index. Strömningstjänsterna är inte med i tabellen, däremot Google som äger Youtube. De ligger i mitten på skalan med 46 procent. I topp ligger Apple på 100 procent medan Ebay ligger i botten med blott 10 procent.
Läs mer:
Teslas batterier är här och Elon Musk hoppas att de ska förändra världen
Ladda din telefon – på fyra meters avstånd från strömkällan