Facebook blir allt viktigare som förmedlare av traditionella mediers nyheter. Enligt en studie från institutet Pew Research Center som citeras på sajten The Verge så får en tredjedel av amerikanerna regelbundet sina nyheter via Facebooks app.

Nu vill företaget ta ytterligare ett steg för att fånga ännu fler nyhetshungriga besökare. Med en ny typ av artiklar som döpts till “instant articles” ska företaget både pressa tiderna det tar att ladda en artikel och ge nyhetsförmedlare en chans att skapa mer interaktivt innehåll.
Facebook nyheter
Artiklarna kommer till en början från de nio källorna The Times, BuzzFeed, The Atlantic, National Geographic, NBC News, The Guardian, BBC News, Bild och Der Spiegel men distribueras från Facebooks egna servrar.

Enligt Facebook ska artiklarna laddas tio gånger snabbare i företagets app än när artiklarna som idag hämtas från andra sajter. Till en början finns “instant articles” bara tillgängligt i Facebooks app för Iphone men en Androidvariant är på gång enligt företaget.

Tricket för att få artiklarna att ladda utan väntetid är att Facebook känner av när du närmar dig dem i ditt nyhetsflöde i appen och börjar att hämta artiklar i bakgrunden redan innan du klickat på dem. Det är samma teknik som företaget idag använder för bilder och för att filmer ska kunna börja spela direkt.
Facebook nyheter
Förutom att ladda snabbare så har den nya artikeltypen också extra funktioner som till exempel en knapp som gör det möjligt att följa den som står bakom artikeln och funktioner för att koppla bilder i artiklarna till geografiska platser på en karta. Det går också att kommentera på enskilda bilder i en historia och givetvis går det även att ge individuella bilder “tummen upp” på Facebookvis.

Det nya formatet kan ses som ytterligare ett sätt för Facebook att bli en plattform för traditionella medier att publicera material på och inte bara för att sprida länkar till sina egna sidor. Mediehusen kan välja på att antingen sälja egna annonser som visas i artiklarna - och få hela intäkten - eller låta Facebook sälja reklam för en del av kakan.
Facebook nyheter
Facebook har sedan tidigare också ett program där företaget delar annonsintäkter med mediaföretag som publicerar sina artiklar direkt på Facebooks sida.

Läs mer
Facebook tar ännu ett steg mot att bli en Blocket-dödare
Det är ditt eget fel att ditt Facebook-flöde är så tjatigt