Omslag till rapport om drönare i Stockholm
Omslaget till den nya rapporten om Stockholms framtid som drönarstad: med gepard och brandman.
Visionerna för drönartjänster är många i en ny rapport av Stockholms handelskammare. Fyll i en beställning på nätet, och en drönare släpper av paketet en timme senare. Ring 112 och så kommer en drönare med hjärtstartare till platsen när ambulansen inte kan nå fram tillräckligt snabbt.

Drönare kan fylla många funktioner, och marknaden behöver en chans att testa tekniken, menar Fredrik Sand som är näringspolitisk expert på Stockholms handelskammare och ansvarig för rapporten Släpp fram drönarna.

– Vi vet inte de smartaste sätten att använda den här tekniken ännu, men jag tror att Stockholm som är en innovativ och nytänkade stad har förutsättning att hitta på drönartjänster, säger han.

Men dagens regler för drönare gör de flesta sådana tjänster omöjliga. Kommersiella drönare får inte flyga på högre höjd än 120 meter eller längre bort från föraren än 500 meter – och de får inte flygas över tättbebyggt område.             

I närheten av en flygplats krävs dessutom alltid tillstånd för att lyfta. I Stockholms fall ligger i princip hela staden inom Bromma flygplats övervakade luftrum.

För en dryg vecka sedan kom en tydlig påminnelse om konflikten när några personer flög en drönare i Hagaparken i Solna. Det orsakade ett 30 minuter långt totalstopp på Bromma flygplats, fyra kilometer bort.

Och i fredag var det dags igen, då stoppades flygtrafiken på Bromma efter att en drönare siktats vid Slussen i centrala Stockholm.

Den här konkurrensen mellan flygplan och drönare är något som måste lösas innan självflygande pizzaleveranser blir verklighet.

När EU presenterade sin plan för drönare förra året var målet att de skulle kunna flyga i samma luftrum som passagerarplan kring år 2028. Det är inte snabbt nog anser Stockholms handelskammare som tycker att Sverige borde gå i bräschen för utvecklingen.

– Våra förhoppningar är att det ska gå fortare i Sverige än inom EU. Vi måste börja nu för den här utvecklingen går så himla fort, säger Fredrik Sand.

Sverige införde regler för drönare 2009, men i sin rapport uttrycker handelskammaren en oro för att de redan är förlegade. Med tanke på hur snabbt tekniken utvecklats de senaste åren måste myndigheterna vara på tårna för att den ska komma till nytta menar Fredrik Sand.

– Man måste följa det här noga och anpassa utvecklingen. Antar man nya regler så är de gammaldags bara några år senare, säger han.

I sin rapport föreslår de därför att Transportstyrelsen ska utreda om det finns något sätt att öppna luftrummet för kommersiell drönartrafik. Ett konkret exempel som lyfts är att inrätta speciella frizoner i Stockholm, där drönarna kan flyga obehindrat. Utan att behöva ansöka om tillstånd eller störa flyget. Handelskammaren pekar ut Stockholms många vattenvägar som möjligt lämpliga.

Det vanligaste kommersiella användningsområdet för drönare idag är för att fota och filma från luften, och där finns andra regler som måste redas ut. I höstas gick Datainspektionen ut och menade att farkosterna kan jämföras med övervakningskameror och alltså kräver tillstånd från Länsstyrelsen.

Eftersom myndigheten är väldigt restriktiva med att dela ut sådana tillstånd, skulle det i praktiken innebära ett totalstopp för kameradrönare.

Det första rättsfallet på ämnet avgjordes i april. Ett företag som använder drönare för att fotografera trädgårdar hade fått avslag på sin ansökan om att få filma. Domstolen gick på företagets sida, de anser inte att en drönare kan klassas som övervakningskamera och hänvisar till att maskinerna har så kort batteritid att det inte kan räknas som en varaktigt uppsatt kamera. Men Datainspektionen har överklagat ärendet till kammarrätten.

Hur lång tid det kan ta innan flitiga drönare levererar hämtmat över Stockholm är oklart. Men Fredrik Sand är övertygad om att drönare och flygplan snart kan samsas i luftrummet.

– Om vi kan vi köra ballonger med 1800-talsteknik tvärs över Stockholm bör vi snart kunna köra moderna drönare på samma plats, säger han.

Läs mer:
Säg hej till Lily - drönaren som följer efter dig var du än går
Vill du ha en kamera i bilen eller på cykeln? Då måste du söka tillstånd.