Ett omfattande systemhaveri gjorde att ett flertal av bankens tjänster inte gick att nå under tisdagskvällen och natten till onsdag.

– Från klockan ungefär 18.30 kunde våra kunder inte logga in på internetbanken, mobilbanken eller ringa telefonbanken. Det gick inte heller ta ut pengar i automaten. Det tog längre tid att lösa än vi trodde. Men klockan 03.00 hade det ordnat upp sig, en timme senare fungerade även Swish, säger Claes Warrén, presskontakt på Swedbank.

Teknikerna ska enligt Claes Warrén ha en relativt bra bild av vad som hänt. Banken genomförde i går en uppdatering av sina system och det är där det antas ha gått fel. Nu ska all information analyseras och innan det arbetet är klart vill banken inte säga mer om orsakerna.

Kunder som drabbats kan kontakta sitt bankkontor eller telefonbanken, tala om vad som skett och hur de vill ha kompensation. Alla ärenden behandlas individuellt men Claes Warren säger att de har en så generös inställning som möjligt.

– Vårt fokus ligger på att ha stabila system, detta ska egentligen inte hända. Det är jätteallvarligt, det är svårt att skydda sig till hundra procent, säger han.

Swedbank hade ett liknande haveri senast i mars, även då var det en misslyckad nätverksuppdatering som ställde till det.

Swedbank har omkring 4 miljoner kunder.