Sommaren står runt hörnet men Pitchbibblan hinner annonsera ytterligare en vinnare i månadens pitch innan semestern är här. Denna gång gick segern till shoppingtjänsten Tipser. IDG.se ställde ett par snabba frågor till säljchefen Axel Wolrath.

Grattis, hur känns det här då?

– Fantastiskt skoj, bra och superskoj!

Hur skulle du beskriva Tipser för en som aldrig hört talas om er innan?

– Det är en köpknapp och lite till, en varukorg som kan följa läsaren från sajt till sajt. En sömlös tjänst som ska ta bort så mycket friktion som möjligt. Men det är också ett nytt sätt att kapitalisera på innehåll för mediehus och innehållsägare.

Enkelt beskrivet går det till så här, om du på en blogg ser en produkt du gillar kan du utan att lämna sidan beställa varan och lägga den i din digitala varukorg. Besöker du sedan en annan sida och hittar ytterligare en vara där, kan även den läggas i korgen. Tjänsten gör alltså att du inte behöver leta upp en butik som säljer klänningen, boken eller möbeln. Tipser fungerar som en återförsäljare som följer kunden mellan olika sajter.

Så här ser Tipsers pitch ut. 

Vilka är ni?

– Det var jag, Jonas Sjöstedt och Marcus Jacobsson som grundade företaget. Vi drog i gång 2012, gjorde en pilotversion och det visade sig att det fanns både ett hålrum och en acceptans hos konsumenterna att handla på det här sättet. I juni 2014 släppte vi vår publika version och sen har vi utvecklats och expanderat. I dag finns vi på 4 500 sajter.
Axel Wolrath tror att marknaden för den här typen av e-handel bara kommer öka. Det har satsats mycket på olika betalningslösningar och på att förbättra produktstöd, men enligt honom har det inte satsats lika mycket på själva varukorgen. Går man in på en blogg, mode- eller inredningssajt ska man med företagets tjänst enkelt kunna köpa den produkt man är intresserad av. Sen följer varukorgen med till nästa sajt. Tipser samlar alla dina köp och kunden betalar via tjänsten.

Det är inte bara människors konsumtionsvanor som förändras. För primärt är Tipser en tjänst för konsumenter. Men också för de som äger sajterna, de som tjänar pengar på att konsumenterna är just på deras sida.

– Vår uppfattning är att den traditionella lösningen med betalda länkar och displayannonser inte alltid är så lönsam. En betald länk är en bortlänkad kund eller läsare. Med Tipser är man kvar på plattformen.

Tipser
Tipser.

Vad händer framöver?

– Nu jobbar vi på att växa i Sverige, bli bättre här och nu. Men också med att ta oss in på nya marknader. Vi är mitt uppe i en fundraising-period. Just nu jobbar vi med en lansering på de tio största sajterna i Sverige, kan inte säga vilka exakt, men det är fantastiskt kul, säger Axel Wolrath.