Spotify och Apple music på skrämar
Spotify vs Apple Music - ingen given vinnare.

När Apple på torsdagen presenterade sin länge omtalade musiktjänst Music var det med de vanliga överorden om att tjänsten kommer förändra hur du lyssnar på musik för alltid. Vanliga, eftersom det blivit något av standard i streamingsvängen - när Spotify nyligen visade upp sin nya version var det rentav hela livet som skulle förändras.

Något revolutionerande var det förstås inte som den bedagade musikmogulen Jimmy Iovine fick äran att rossla fram detaljerna om. Därmed inte sagt att Apple inte tagit i från tårna - Apple Music samlar alla tänkbara funktioner i en och samma musiktjänst som ärligt talat verkar ganska överlastad. Köpt musik i Itunes, streaming, en ny radiokanal och ett socialt nätverk för artister. All in.

Jag har ingen aning om huruvida tjänsten är bättre eller sämre än vad Spotify erbjuder, det får vi återkomma till, men det går att se både huvudvärk och möjligheter ur Spotifys perspektiv.

Den största huvudvärken är Apples enorma användarbas på 330 miljoner personer. Apple Music kommer att förinstalleras på nya Iphone och med tanke på hur telefonerna flyger från lagerhyllorna lär det gå snabbt för Apple att bli störst på marknaden, förutsatt att tjänsten inte är Apple Maps-usel.

Det är förvisso ingen garant för framgång att skicka med tjänster i telefonen, se på Google Music som knappast är en dundersuccé, men det finns ändå tillräckligt många Apple-fans som käkar upp allt Tim Cook ger dem och ber om mer.

En annan huvudvärk, som dock inte brutit ut ännu, är om Apple Musics streamingerbjudande kommer omfatta hela Itunes-katalogen, som är större och har fler storartister av den griniga Beatles-typen än de andra streamingtjänsterna. Där är vi inte i dag, men jag förstår att det är Apples intention.

Det som inte är en huvudvärk, tror jag, är Apples till synes nära kärlek till musikbranschen, med artister ska kunna kurera spellistor och kommunicera med fansen via sociala nätverket Ping, förlåt, Connect. Där ligger Spotify i förarsätet, av flera skäl.

Dels tror jag inte att utbetalningarna till artister från från Music-strömning kommer bli nämnvärt högre än från Spotify. Det är redan konstaterat att den stora flaskhalsen, eller det svarta hålet, ligger hos skivbolagen. Det är där den absoluta merparten av pengarna till artisterna försvinner, vilket allt fler börjar inse.

Dels verkar det som att Apple som en del i sin allt tydligare integritetsvärnande strategi inte kommer att erbjuda artister att ta del av detaljerade lyssnardata. Det tror jag är att skjuta sig rejält i foten.

Data är, om inte nu så i framtiden, lika viktigt för artister som för vilket medieföretag som helst. Var konsumeras innehållet? Av vem? Vad gillas? Vad gillas inte? Det är själva grunden för att bygga innehållsbusiness på nätet i dag.

Spotify erbjuder här ett avancerat analysverktyg, gratis, till artister och deras managers. Ett verktyg, Next Big Sound, som i och för sig köptes upp av Spotifys amerikanska konkurrent Pandora för bara några veckor sedan, men som om det tas ur Spotifys händer garanterat kommer att ersättas med något annat.

Fördelen med att få artisterna involverade i analysen av lyssnandet är att artisterna torde bli mer benägna att själva delta i spridningen av sitt material. Det tror jag blir en nyckel för Spotify framöver, att få artisterna att dela sina låtar på Twitter, Facebook och andra sociala medier.

För det Spotify behöver är fler användare. Det är i princip det enda Spotify behöver. Snacket om att Spotify måste bli lönsamt, att det är svarta siffror som är målet, köper jag inte. Ingen tror väl att de miljarder som investerats i Spotify kommer återbetalas genom avkastning på vinst?

Nej, allt Spotify gör handlar om att bygga användarbas. ”Gratis”-varianten av Spotify, med reklam, ger inte mycket pengar men bygger användarbas. Nya funktioner för vardagslyssnare och löpare bygger användarbas.

Apple Music kommer självklart göra det svårare för Spotify att fortsätta växa i samma snabba takt, inte minst eftersom Apple för första gången tar en tjänst till Android. Men för Daniel Ek och hans investerare räcker det att växa även i något långsammare mak. Det räcker för att ta bolaget till börsen och låta investerarna casha in.

Annars återstår alternativet att bli uppköpt. Daniel Ek svajade lite på svaret när DN nyligen frågade honom om Apple skulle kunna vara en tänkbar köpare. Och det är Apple förstås inte med tanke på gårdagens lansering.

Däremot finns det en annan it-jätte som saknar en egen lyckad musiktjänst och som allt oftare öppnar plånboken för unga bolag som kan ge stuns och cred till produktportföljen.

Japp, Microsoft. Har Satya Nadella ringt Daniel Ek ännu?