Vårt intresse för vädret, särskilt under sommaren, tycks vara omåttligt. Väderapparna är i dag så detaljerade att de till och med går ner på adressnivå. Nu kommer ytterligare en tjänst som gör att vi kan hålla koll på väderleken. Med blixtvakt.se kan man uppdateras i realtid när blixten slår ner i närheten, men ett pushmeddelande i telefonen.

– Just nu är det främst en mobilapp med den finessen att man får ett pling i telefonen om något händer i närheten av där man befinner sig, säger Johan Andersson, vice vd för it-bolaget Zenon som ligger bakom tjänsten.

Läs mer: Här är 5 väderappar

Blixt-tjänsten baseras på SMHI:s blixtlokaliseringssystem och kopplar upp sig mot ett publikt API. Nyligen började de använda en ny teknikstandard för webben, som bygger mer på att man pushar ut information än att man måste hämta in den.

Blixtvakt

 Johan Andersson ser att många andra väder- och varningstjänster är statiska och att de in anammat möjligheten att skicka information i realtid.

– Syftet med appen är att man ska kunna titta på skärmen och direkt kunna se var en blixt slagit ned, och utnyttja pushfunktionen. Så tjänsten är lika användbar när telefonen ligger i fickan, säger han.

Och det är just telefonen som han tror att tjänsten kommer användas mest. Men apparna är mest en paketering för att kunna nå ut till alla plattformar. 75 procent av lösningen är baserad på mer generell webbteknik för att inte knyta sig till specifika plattformar eller telefoner.

Läs mer: 6 väderappar som inte är som alla andra

Zenon har samarbetat med SMHI under flera år och idéen om blixtvakt.se har så sakteliga vuxit fram. Johan Andersson ser flera användningsområden för varningar i realtid, som stormar eller höga flöden i bäckar och åar. Men det är också förenat med ett ansvar. Vädret är oberäkneligt och går inte alltid att förutspå.

– Men en sådan här lösning bygger man upp en förväntan på att det ska plinga om något händer. Det är viktigt att man kan lita på funktionerna och att de data vi från myndigheten stämmer, säger han.

Blir man van vid att telefonen varnar för det ena eller andra kan det göra att man kanske inte håller den uppsikt som man skulle haft annars. Det är också en av de bidragande orsakerna till att SMHI inte själva erbjuder en liknande tjänst. Som myndighet har de ett ansvar informationen som går ut är korrekt och områdesspecifika varningar är svårt.

– Vår app och vår webbplats är uppdaterad så fort våra meteorologer går ut med en varning. I telefonen är det som längst en fördröjning på två minuter. Varningar i realtid kan vara relevant, men det är också svårt. Våra varningar är indelade i områden och det är svårt att få exakt information och lösa funktionaliteten. Det är svårt att veta hur användaren hanterar informationen, säger Alexandra Birger-Röör, teamledare för SMHI:s webbutveckling.

Med det sagt tycker hon att tjänster som blixvakt.nu är bra. Myndigheten jobbar med öppen data bland annat just för att få fram ny innovation, idéer som är bra men kanske inte ligger inom myndighetens uppdrag.

Intresset för tjänsten har varit stort säger Johan Andersson

– Folk är intresserade av väder och tycker blixtvarningar är bra. Än så länge är det bara i sin linda. Nu är tjänsten gratis, men det är möjligt att vi framöver lägger på andra funktioner som man får betala för. Men då kommer också ett annat ansvar in i bilden, säger han.