Historien om David och Goliat ligger nära till hands när det svenska sökföretaget nu vill slå Google på hemmaplan. Här kan de nämligen slå sökjätten på fingrarna, med i deras mening bättre precision.

– Eniro har hållit på med lokalt sök så länge vi har funnits, huruvida vi är bättre än Google får användarna avgöra. Men vi se att vi har fördelar som Google inte har och fler års erfarenhet av att hantera den här typen av data, säger Mattias Wedar, produktutvecklingschef.

Eniro

Utvecklingen av mobilappen har de senaste åren blivit lite styvmoderligt behandlad. Istället har de fokuserat på att göra sajten responsiv, men nu behöver de komma i kapp. Med nyanseringen vill man att deras kunder, företagen, ska synas bättre. Och att konsumenterna ska hitta det de söker efter.

Uppdateringen innebär att nytt användargränssnitt, en plattare design med undersektioner i träffresultaten. En förändring många apputvecklare gjort de senaste åren. Men framför allt är det sökfunktionen som de lyfter fram, och då den lokala.

Läs mer: Google gör tweets mer synliga i sökresultatet

– Hela kartupplägget är i centrum, när man använder mobilen är man ofta ute. Det är här och nu som gäller, då måste man utgå från var man befinner sig, säger Mattias Wedar.

Om de lyckas i sin ambition i att bli ett svenskt Google, det får vi se. David hade en slunga som hemligt vapen, vad Eniro har i rockärmen återstår att se.