Google tillhör ett av världens mest välkända och högst värderade varumärken. De har nästan lagt beslag på färgkombinationen blått, rött, gult och grönt. Nu har de lämnat serifferna därhän – de där små fötterna som finns i vissa typsnitt – för en renare look.

Google logga

Men har det gått hem hos experterna? Pål Petterson jobbar som programansvarig på Bergs School of communication och har en bakgrund inom grafisk design.

– Enkelheten är påtaglig, det är det otroligt förenklade som står fram mest. En linjär, ett typsnitt med släktskap till Futura, säger Pål Pettersson.

Syftet med den nya logotypen är att den ska funka oavsett plattform. Med sämre uppkoppling kunde den gamla se helt annorlunda ut, mer långsmal och rundare. Detta ska man nu komma runt. Wearables framfart har också varit en av anledningarna till bytet.

Egentligen är det tre grafiska element som tagits fram: hela logotypen, en rad med prickar och bokstaven G.

Google logo elements

– Det mest intressanta tycker jag är de fyra prickarna. Det är så inarbetat med färgerna, och med den har stiliseringen blir det nästan ett språk i sig. De har också lyckats med att hitta den barnsliga enkelheten, men med matematiska och säger Pål Pettersson.

När Google lanserade sina nya grafiska element gjordes det i ett oerhört detaljerat blogginlägg. Det noggranna arbetet med att ta fram nytt typsnitt, utrymmet mellan bokstäverna. Hur gick tankarna kring olika plattformar och vad förmedlar färgerna. Allt mer utgångspunkt i medarbetarnas trägna arbete.

Läs mer: Här är Googles nya logga

Ett mycket medvetet val, säger Eva Ossiansson, varumärkesforskare på Handelshögskolan i Göteborg.

– Man har varit noga med att beskriva hur processen gått till och lyfta in medarbetarna. Det visar vilket fokus de har och att medarbetarna är en viktig del av varumärket, säger hon.

Hon tycker att den nya logotypen ligger i tiden, den är enkel utan att på något sätt vara revolutionerande. Men också att det finns en övertro på vilken betydelse en ny logga har, för gemene man spelar det sällan någon större roll. Däremot kan det vara viktigt för företaget att förnya sig.

– Vi är så styrda av att det har med extern kommunikation att göra, men det är lika mycket intern. Ett sätt att visa hur medarbetarna är med och bygger varumärket, hur det byggs inifrån. Och det är mer avgörande än hur det ser ut. Vad företaget fyller varumärket med, både internt och ut mot kunderna, säger Eva Ossiansson.