netflix

När Amazon meddelade att streamingtjänsten Prime Instant Video skulle bli först i världen med att låta användare ladda ned filmer och se dem offline, hoppades många att konkurrenterna skulle gå åt samma håll. Men Netflix har inga sådana planer.

– Jag tycker att Amazon spelar pr-spelet bra, men jag är inte lika säker på om det är en bra upplevelse för konsumenterna, säger Netflix produktchef Neil Hunt till Gizmodo.

Läs mer: Sju teknikjättar går samman om nästa generations videoformat

Han menar att nedladdning är för krångligt för de flesta av deras kunder. Det är något som många efterfrågar, men som färre kommer att använda i praktiken.

– Utan tvekan kommer det att göra ditt liv med Amazon Prime mycket mer komplicerat – du måste komma ihåg att du vill ladda ned den här grejen. Den kommer inte att finnas där direkt, du måste ha rätt lagringsmöjligheter på din enhet, du måste hantera sådant och jag är inte säker på att folk faktiskt är så värst manade att göra det, säger Neil Hunt.

Läs mer: ”Så ska Apple konkurrera med Netflix”

Det är en ganska nedlåtande syn på streamingkunderna, men Neil Hunt påstår sig ha belägg för sina antaganden. Vi gillar inte att ha för mycket att välja på menar han – ett intressant uttalande från någon som representerar ett företag som lagt ett enormt film- och serieutbud i knät på miljontals människor.

– Vi gjorde ett experiment med vårat femstjärniga betygssystem, till exempel. Alla sa att "ni måste ha halva stjärnor", folk ville verkligen kunna säga att en film är värd tre och en halv stjärna, "det var inte så att jag bara gillade den, men jag älskade den inte heller". Så vi lät all grafik förbli exakt densamma, förutom att vi lyste upp en extra halva av varje stjärna, riktigt enkelt. Vi fick elva procent färre betyg! Helt galet!, säger han till Gizmodo.

Läs mer: Amazon och Netflix satsar på HDR-video

Neil Hunt menar att framtiden istället ligger i att göra Netflix tillgängligt på andra sätt. Som exempel nämner han att de skulle kunna ha servrar med allt sitt material på flygplan, så att resenärer kommer åt hela katalogen utan uppkoppling.