Facebook at Work
Facebook at Work.

Att gå in på Facebook på arbetstid kan snart se som något produktivt istället för något du gör för att prokrastinera. Nätverket ligger nu i startgroparna för att lansera sin företagstjänst Facebook at Work i skarpt läge.

Tjänsten är snudd på identisk med vanliga Facebook, och fungerar som ett intranät eller en kommunikationsplattform för din arbetsplats. En färdig version är tänkt att släppas innan årsskiftet, säger Facebook till Recode.

Läs mer: Nu kommer Facebook på jobbet

Plattformen kan använda ditt vanliga Facebook-konto, och på desktopversionen går det att växla mellan ditt vanliga flöde och företagsnätverket. På mobila plattformar kommer Facebook at Work som en fristående app.

Företags-Facebook ska fungera enligt en freemium-modell. Själva nätverket är gratis att skapa, men extrafunktioner som exempelvis analysverktyg kostar pengar. Exakt vilka funktioner som företagen behöver betala för är dock inte bestämt ännu.

Facebook at Work har varit under utveckling i flera år, och har sedan januari betatestats av över 100 företag. Igenkänningsfaktorn verkar vara det största försäljningsargument hos dem. Det är enkelt att använda ett system som alla kan sedan innan, menar Ryan Holmes som är vd på Hootsuite som ingår i pilotprogrammet.

Läs mer: Så ska Facebooks nya ogilla-knapp fungera

– Om någon börjar på företaget, då vet de hur de använder det här verktyg från dag ett. Så upplärningskostnaden är noll. Det är viktigt, säger han till Recode. 

Det kan bli Facebook at Works stora styrka när tjänsten inom ger sig i klinch med aktörer som Slack och Microsoft-ägda Yammer.