Google vill att forskare berättar vad vr ska användas till

carboard
I våras släppte Google version en ny version av gör det själv-headsettet Cardboard.

Google har en annorlunda ingång i virtual reality-sektorn. Företagets ”headset” Cardboard är en gör det själv-variant där din mobiltelefon är skärmen.

Men vad tusan man ska använda den till har Google inte gett något bra svar på. Nu lämnar de över den bollen till akademin.

Läs mer: Uppdaterad kartongbit - Google Cardboard anpassas för Iphone och större lurar

I går gick teknikjätten ut och bad forskare skicka in förslag på forskningsämnen som Google kan finansiera för att föra den virtuella verkligheten framåt.

Bland de föreslagna ämnena finns alltifrån grafik och rendering till styrteknik, ergonomi och immersivt ljud och bild.

Starbreeze i ännu ett vr-samarbete

Den svenska spelutvecklaren Starbreeze (Brothers: A Tale of Two Sons, Payday) fortsätter att satsa stenhårt på virtuella världar.

I somras utannonserade de sitt headset Starvr HMD, som sticker ut bland konkurrenterna med sin panoramavy. Det har ett 210 graders synfält och 5k-upplösning, och nu har de skaffat sig ytterligare teknik.

Igår tillkännagav Starbreeze att de samarbetar med svenska Tobii, ett företag som utvecklar teknik och metoder för att känna av ögonrörelser. I virtuella världar kan det användas för att ge särskilda reaktioner när du tittar på ett specifikt objekt. Kort sagt kan du interagera med spelvärden genom blicken, inte bara genom kommandon med rösten eller händerna.

Läs mer: Starbreeze bygger egna VR-glasögon

Tidigare i år köpte Starbreeze upp det franska vr-företaget Infiniteye, som nu står för utvecklingen av headsettet.

Förutom att ta fram hårdvara satsar Starbreeze på att utveckla och ge ut vr-spel. Själva sitter de och snickrar på ett virtual reality-spel baserat på succéserien The Walking Dead, och de kommer att stå som utgivare för Lionsgates kommande vr-skjutare som baseras på filmen John Wick.

Riskkapitalist satsar på nya vr-startups

rv
8 av 14 företag som Rothenberg Ventures investerar i under hösten sysslar med virtuell verklighet.

Förra veckan gick Rothenberg Ventures, som investerar i nybildade startups, ut med årets satsningar. Resultatet: 8 av de 14 företag som deltar i deras River-program under hösten sysslar på något sätt med virtual reality.

Läs mer: Forskare har upptäckt VR-nacken som kan bli en ny folksjukdom

– Vr har funnits i decennier, men skillnaden är att nu är tekniken mycket billigare och den funkar faktiskt, sa företagets vd Mike Rothenberg till Cnet.

Alla öser pengar över Magic Leap

Det kanske allra mest hajpade företaget i hela vr-industrin är amerikanska Magic Leap. Vad de egentligen gör är delvis höljt i dunkel, men de har släpp fullkomligt magiska teknikdemonstrationer.

De har tydligen imponerat även på investerarna. Sedan starten 2010 har Magic Leap dragit in över 540 miljoner dollar i kapital.

Läs mer: Hemlighetsfulla Magic Leap öppnar för externa utvecklare

Till skillnad från vanliga virtual reality-headset jobbar Magic Leap med att projicera bilder direkt på näthinnan så att du uppfattar att du verkligen befinner dig mitt i miljöerna.

I våras lanserade de ett mjukvarukit som skulle skickas ut till intresserade spelbolag. Men när några av deras produkter når marknaden står skrivet i stjärnorna.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning