På drygt tre år har Tesla Model S radikalt ändrat vår syn på elbilar. De är inte längre några tråkiga bilsubstitut. De är snabba, snygga – och svindyra. Nu släpps stadsjeepen Model X som ska låta Tesla sitta tryggt kvar på tronen.

Men företaget har ingen spikrak resa till toppen. Tesla Motors startades i början av 2000-talet och var länge en outsider, en startup som försökte lansera en attraktiv elbil i ett land där bilindustrins storhetstid är över sedan länge – när Tesla börsnoterades hade inget amerikanskt bilföretag gjort det sedan Ford, då var året 1956.

Men Tesla Motors hade en plan. I ett blogginlägg från 2006 beskriver superentreprenören Elon Musk, då styrelseordförande och idag vd, hur deras elbilar skulle ta över världen.

Läs mer: Dags att börja spara, om två år kommer en Tesla du kanske har råd med

Steg ett: utveckla en sportbil.

Resultate: lyxåket Roadster som släpptes 2008. Den hade alla grundförutsättningarna för att lyckas – en topphastighet på 200 kilometer i timmen, en räckvidd på nära 40 mil och kunde nå 100-strecket på under fyra sekunder. Det var en sportbil, som inte släppte ut några avgaser.

roadster
Roadster var Teslas första bil.

Steg två: ta pengarna som sportbilen genererat och bygg en lite billigare bil.

Roadster i sig blev ingen försäljningssuccé. När modellen pensionerades 2012 rullade drygt 2 400 bilar på vägarna. Men investerarna hade fattat galoppen, och Tesla fick pengarna som behövdes för att arbeta vidare.

Den lite billigare bilen blev Model S och även om den haft vissa motgångar (brinnande batterier och några negativa recensioner) blev den en succé. Sönderkramad på nätet, slutsåld i butikerna.

Ändå är Tesla långt ifrån de första som gett sig in på elbilsmarknaden, och långtifrån den enda som finns att köpa. En av anledningarna till att det ändå är Model S som lyckats bäst är sättet den är framtagen på menar Bertil Moldén som är vd för branschorganisationen Bil Sweden.

Läs mer: Kolla in: Silicon Valleys galna idéer om framtidens transporter

– Tesla har varit så lyckosamma för att de började med batteriet och sen byggde de bilen runtomkring, till skillnad från de som försökt adaptera batterier till befintliga bilar. Det har inte fungerat bra och räckvidden har blivit därefter, säger han.

Sida 1 / 4

Innehållsförteckning