Surface Pro

Det har gått knackigt för bärbara Windows-produkter bland konsumenter, men nu verkar de till sist hittat hem i företagsvärlden.

Under det andra kvartalet 2015 stod Microsoft och Windows-baserade produkter för sex procent av alla sålda företagstelefoner, och tio procent av de sålda surfplattorna, enligt Strategy Analytics. Det är första gången Windows-plattorna når en tvåsiffrig marknadsandel.

Läs mer: Microsoft lanserar nya telefoner. Varför envisas företaget med förlustaffären?

Mycket är förstås tack vare Surface Pro. Från första till andra kvartalet steg försäljningen av hybridplattan med hela 42 procent. Totalt sett såldes nära två miljoner exemplar av Surface Pro under kvartalet.

Förra veckan visade Microsoft upp sin nya Windows-hårdvara i form av Surface Pro 4, Surface Book och tre nya Lumia-telefoner. Och med nya produkter i bakfickan talar mycket för att Microsoft kommer att fortsätta plocka marknadsandelar bland företagskunderna.

Dessutom kommer den totala försäljningen av surfplattor till företag att öka, enligt Strategy Analytics.

Läs mer: Microsofts laptop chockar pc-tillverkarna – ”de blir en konkurrent”

– Framöver förutser vi att företag kommer att fortsätta rulla ut surfplattor som substitut för bärbara datorer för vissa anställda, dessutom kommer vi att se dem i mer specifika funktioner som i företagsägda kiosker och försäljningsställen, säger analytikern Phil Hochmuth.

Fakta

Smarta telefoner:

  • Android – 65 procent
  • IOS – 28 procent
  • Windows – 6 procent
  • Övriga – 1 procent

Surfplattor:

  • Android: 52 procent
  • IOS: 38 procent
  • Windows: 10 procent

Siffrorna gäller andra kvartalet 2015.

Källa: Strategy Analytics.