youtube red

Nu har Google till sist lyft på locket och visat upp sin videprenumeration som fått namnet Youtube Red.

Den 28 oktober släpps tjänsten i USA, och den ska rullas ut i resten av världen ”snart”. Prislappen är satt till tio dollar, vilket förmodligen innebär en hundralapp i Sverige. Amerikanska tittare får en gratismånad, men villkoren för Sverige har inte presenterats ännu.

Läs mer: Här är svensken som tjänar mest på Youtube

Så vad får du för pengarna?

Till att börja med försvinner alla videoannonser från de olika Youtube-plattformarna, det gäller även nystartade Youtube Gaming och sajten Youtube Music som ska lanseras inom kort. Det går också att spara videor på telefonen eller surfplattan för att se dem offline, och på mobila enheter går det att spela upp musik i bakgrunden (du behöver alltså inte ha appen framme på skärmen).

Med ny musiktjänst och nya funktioner blir Youtube därmed en direkt konkurrent till Apple Music och Spotify.

I början av nästa år ska utbudet fyllas på med egenproducerade program och filmer som bara prenumeranterna kan se. Givetvis är den svenska stjärnan Felix ”Pewdiepie” Kjellberg ett av dragplåstren med tv-serien Scare Pewdiepie som produceras av skaparna av The Walking Dead. College Humor, Fine Brothers och Wongfu Productions är några av de andra kanalerna som är med på tåget.

Läs mer: Så kan ditt företag jobba med video

Förutom på datorer, mobiler och surplattor ska Red även finnas till Chromecast, Android TV, Apple TV, spelkonsoler, Roku och flera andra Smart TV-format.

Prenumerationskostnaden delas med Google Play, så kunder som har den ena tjänsten får automatiskt tillgång till den andra.