– Vår uppgift är att hjälpa föräldrar att förhålla sig till den miljö som barnet befinner sig i. Med den utveckling som dagens samhälle tagit är ett totalförbud inte realistisk. Man måste istället ta hänsyn till vad barnen faktiskt använder skärmen till, fortsätter Anna-Karin Edstedt Bonamy.

I stället för skärmförbud är riktlinjer det nya ledordet. Föräldrarnas roll förändras ju inte bara för att barnet leker på en surfplatta. Barnpsykologen Malin Bergström säger att föräldrar har tre viktiga uppgifter när det gäller småbarns skärmtid.

– Det första är att dela barnens medievardag. Vi vet att vi gärna delar det barn läser i böcker, det frågar vi om. Men vi frågar inte vad de gör på nätet. Vi delar inte det, säger hon.

Det andra är att vägleda så att barnen gör saker som är vettiga på sina skärmar. Precis som vi ser till att barn har bra leksaker och går ut ibland. Det tredje är att dra en gräns.

– Om ett barn har ett väldigt starkt sug efter skärmtid, då får vi se till att vi begränsar den och kompletterar med andra aktiviteter så att barnet till exempel är ute och rör på sig, säger Malin Bergström.

Läs mer: "Programmering i skolan är mer än att koda"

De nya amerikanska riktlinjerna säger nästan på pricken detsamma. Där står att barn behöver ”skärmfria” lekar, och att föräldrarna gärna ska delta i de digitala upplevelserna.

Och är du orolig för att ditt barn sitter för mycket framför skärmar, är den bästa lösningen att föregå med gott exempel och dra ned på din egen skärmtid, skriver AAP.

Anna-Karin Edstedt Bonamy på Barnläkarföreningen säger att skärmtid är precis som mycket annat – något man ska ha lagom mycket av.

– Vi bor ju i lördagsgodisets land vilket gör att vi säger att barn gärna får äta godis – men bara en dag i veckan. Det är samma sak med skärmtid. Barn får gärna använda surfplattor och andra skärmar, men det betyder inte att de kan göra det obegränsat.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning