volvo hololens
Bild: Volvo

Bilbranschen var inte sena på bollen när de första lösningarna för virtuell och förstärkt verklighet nådde marknaden. Såväl utvecklingsavdelningar som förare har de senaste åren tagit hjälp av digitala lösningar.

Nu ska den förstärkta verkligheten flytta in hos återförsäljare och uppvisningshallar. Med Microsofts Hololens vill Volvo Cars förändra hur vi ser på bilköp. Potentiella köpare ska kunna vända och vrida på bilen, byta färg på lacken, testa olika däck och titta in i motorn. Men de ser också att man kan ta ut visningarna och försäljningen från sina vanliga lokaler.

Läs också: Virtual reality hetare än någonsin – här pumpas miljarderna in

– Vi ser stora möjligheter men den här typen av mixad verklighet, som ändå håller kvar dig i den här världen. Vi kan visa kunder och återförsäljare fler funktioner. Som att på ett enkelt sätt utforska och förstår hur säkerhetsfunktionerna fungerar, säger Sascha Heiniger, kommunikationsansvarig på Volvo Cars.

Microsoft har tidigare annonserat att de släpper utvecklarkit för Hololens någon gång i början av 2016. Volvo Cars har inte själva varit med och utvecklat showroomlösningen, de har visserligen samarbetet men den större delen av arbetet har gjorts av datajättens personal.

– Men vi har fått lära oss hur det fungerar och hur vi ska jobba med det inhouse framöver, säger Sascha Heiniger.

Många har imponerats av Hololens möjligheter, men Microsoft har också fått kritik. Objekten syns bara i en viss vinkel och på ett visst avstånd. Vilket skulle kunna begränsa vad man som kund kan göra med den virtuella bilen. Om hologrammen dessutom ska fungera lite som en manual ställer det höga krav på detaljer och exakthet.

Läs också: Kolla in den imponerande demofilmen på Hololens

– Showroom-lösningen är redo att användas. Men vi ser detta som ett område att utforska. Vi är inte bara här för att det är ett sätt att integrera ny teknik utan för att det är ett sätt att komma nära kunden. Den digitala och fysiska världen är fortfarande separerade, men de kommer gå in i varandra, säger han.

Än så länge är detta en produkt med konsumentfokus. Men Volvo Cars har planer på att inkludera andra områden i samarbetet, som också innefattar andra nya tekniker. Intresset från andra delar av företaget är stort säger Sascha Heiniger – inte minst med tanke på utvecklingen kring självkörande bilar. Fler nyheter lär vara att vänta.