En nackdel med elbilar är att laddtiderna är långa, under vissa omständigheter kan det ta upp till åtta timmar att fylla batteriet. Men schweiziska forskare tror sig ha lösningen.

Genom att mångdubbla den elektriska laddningen har de lyckats uppnå full laddning på runt 15 minuter. I en rapport från EPFL, den tekniska högskolan i Lausanne, skriver forskarna att de ökade laddstationens laddning till 4,5 megawatt.

Läs också: Elon Musk: Det är uppenbart att Apple bygger elbilar, men jag bryr mig inte

Det finns bara ett problem. Det motsvarar runt 4 500 tvättmaskiner – och skulle släcka elnätet.

Lösningen är att laddstationen har ett eget batteri som fungerar som en buffert. Det laddar långsamt upp sig via det vanliga elnätet, men när det är dags att fylla på ett bilbatteri kopplar laddstationen loss sig. Buffertbatteriet som forskarna använt är av litiumjärnfosfat och stort som en container.

laddning
Bild: EPFL.

Än så länge är en kvart för att fylla ett batteri förstås inte jämförbart med de minuter det tar att tanka. Men forskarna tror sig vara på god väg.

– Vårt mål var att nå under den mentala gränsen på en halvtimme. Men det finns plats för förbättringar, säger Massimiliano Capezzali som är chef över EPFL:s energicenter.

Läs också: Stort bakslag för Tesla – Model S tillförlitlighet sågas i ny rapport

Enligt forskarna behöver en station som ska ladda 200 bilar om dagen ungefär fyra stycken batterier i storleksordningen container. Alla framtidens elbilar kan alltså inte använda systemet, men det kan vara ett bra alternativ vid längre resor.

Den snabbaste tekniken på marknaden idag, åtminstone enligt dem själva, är Teslas Superchargers. Stationerna, som finns utplacerade längs vältrafikerade vägar, ger en räckvidd på 270 kilometer på 30 minuters laddtid. Men en full laddning tar runt 75 minuter.