Sting

Konkurrensen är tuff för Stockholms startupbolag. Många slåss om pengarna och platsen i rampljuset. Några som nu får chansen att höras och synas lite mer är de åtta bolag som fått plats hos inkubatorn Sting och deras acceleratorsprogram. Totalt 170 bolag sökte, men ett fåtal valdes ut.

Peo Nilsson
Peo Nilsson, Sting.

– Startfältet är starkt och vi är väldigt glada över de diversifierade teamen. Hälften av bolagen är grundade av kvinnliga entreprenörer, och det är en bra spridning på ålder och ursprung. Det ger en riktigt bra dynamik och bästa förutsättningarna för bra erfarenhetsutbyten i gruppen, säger Peo Nilsson, programansvarig affärscoach för Sting Accelerate.

Läs också: Nytt pengaregn över svenska startupbolag när Sting fyller på kassakistan

Företagen verkar inom flera branscher som fintech, kommunikation, friluftsliv och marknadsföring. Gemensamt är att de helt enkelt erbjuder en digital tjänst. Utöver en kontorsplats på Sup46 i Stockholm får alla bolagen en investering på 300 000 kronor från det egna investeringsföretaget Propel capital. Dessutom får bolagen under de 20 veckorna rådgivning och hjälp med kommunikation och rekrytering.

Ett av bolagen som flyttar in hos startupkontoret har sina rötter i Latinamerika, mi.tv - en snabbt växande online tv-guide. Bolagets vd och medgrundare är Fredrik Hellström.

– Att bli utvald till programmet känns stort. Det är en unik möjlighet att få värdefull coaching, utöka vårt nätverk av entreprenörer och investerare. Nu vill vi ta bolaget till nästa nivå genom att accelerera vår affärsutveckling, utvärdera och finslipa alla delar i bolaget samt förbereda oss för nästa investeringsrunda, säger han.

Här är de åtta bolagen:

Gaddr: Erbjuder en tjänst där du kan lägga till eller följa personer och företag i flera plattformar på en gång. Universala vänförfrågningar kallar de tjänsten.

Marqts: Aktietjänst som vill göra det lättare för investerare att förstå finansiell information, för att sedan kunna fatta bättre beslut.

Match2One: Tjänst för programmatic marketing som ska göra det lättare för annonsörer att göra automatiserade köp av annonsutrymme.

Mi.tv: En tv-guide som ger användaren personliga rekommendationer och där man kan interagera med sina vänner.

Läs också: Doktorn kan komma – här är vinnaren av Startuplistan 2015

Sniph: Prenumerationstjänst för doft.

Teleguru: Telekomtjänst som ska hjälpa kunder att välja rätt produkter och tjänster bland olika abonnemang och operatörstjänster. Vänder sig till den polska marknaden

Worldsmarathons: Plattform för långdistanslöpare på alla nivåer. Information om olika lopp världen över. Ger annonsörer och arrangörer chans att nå målgruppen via en global webbplats.

YouModels: Onlineplattform för att boka och hantera professionella modeller.