Facebooks företagssatsning ligger fortfarande bara i startgroparna. Trots att den bara finns i betaversion ska 60 000 företag stå i kö och bara en bråkdel av dem har än så länge skrivits in på kundlistan.
Ett av de företagen är Telenor som med sina 36 000 anställda blir det hittills största bolaget att ansluta sig. De ska nu bygga sitt egna social nätverk på Facebooks plattform. Med den svenska förgreningen innebär det också att de blir först ut bland de blågula företagen.

– Det är ett ganska naturligt steg för oss. Vi vill ta våra kunder till nästa steg i det digitala livet. Då måste vi leva som vi lär och ha ett digitalt tänk hos de egna medarbetarna, säger Aron Samuelsson, presschef på Telenor Sverige.
För Telenors del hoppas man att det sociala nätverket ska leda till mer internt engagemang och kunskapsdelning. Och flytta bort delar av den interna kommunikationen från e-post. Men de gamla system kommer hänga kvar.
– Vi har ett intranät i dag som kommer leva kvar parallellt. För oss blir det ytterligare ett sätt att jobba mer med samarbeten och delning, säger Aron Samuelsson.
Att en stor operatör blir kund hos Facebook kan ge indikationer på vilken marknad de vill vända sig till och lägga till i kundlistan. Operatörer gör redan affärer på it-marknaden och skulle kunna bli en försäljningskanal för nätverket, skriver Techcrunch.
– Givetvis bygger det på ett ömsesidigt win-win och det är klart att Facebook har en strategi. Men de större nyttorna har inte utkristalliserats än, säger Aron Samuelsson.
Läs också: Därför väljer Royal Bank of Scotland att satsa på Facebook at work
Att lägga över stora delar av sin interna kommunikation på externa aktörer är inga konstigheter i dag. Molntjänster, e-postklienter. Alla gör det. Vad det handlar om är vilken information som går genom vilka kanaler.
– Visst är det så att vi har en rigorös säkerhetspolicy på plats när vi implementerat Facebook at Work. Och mycket ligger på andra aktörer i dag, så säkerhetstänket måste alltid vara dynamiskt, säger Aron Samuelsson.
Intresset för Facebook at Work har varit stort på Telenor. I gruppen som startades för medarbetarna i Sverige nådde antalet registrerade medlemmar snabbt 2 000.
Den officiella lanseringen av Facebook at Work kommer senare i år och till dess kommer Facebook också lägga till ytterligare funktioner. Det är också då det verkligen kommer fram om detta är en tjänst företag vill betala för.