Del 2: Här är allt du behöver veta om Tesla Model 3

Tesla Motors är elbilstillverkaren som tagit bilvärlden med storm, men det är först nu som företaget verkligen sätts på prov. Efter kostsamma lyxåk som Model X och Model S är det nämligen dags för massproduktion av budgetbilen Model 3. Kommer man att träda fram som en ledande elbilstillverkare, eller kommer man att få se sig brädade av traditionella biltillverkare som har tagit fram egna elbilsmodeller?

Den stora utmaningen ligger i att skala upp tillverkningen så att Model 3 kan massproduceras och nå ut till väntande kunder i tid. Från att tidigare ha tillverkat nischprodukter av lyxbilskaliber ska man gå till att leverera 500 000 bilar om året.

Läs också: Massproduktionen i Teslas gigantiska batterifabrik är igång

Den enskilt viktigaste komponenten i Teslas bilar är det enorma batteripaketet, som är kostsamt och komplicerat att tillverka. Det är därför Elon Musk har byggt upp världens största batterifabrik, Gigafactory, i öknen utanför staden Sparks i USA. Här ska man massproducera avancerade batterier för att pressa priserna, något som i slutänden gör att fler köpare ska ha råd med en Tesla.

Storleksmässigt är Model 3 i samma klass som Audi A4 och BMW 3-serien, alltså med en längd på omkring 4,5 meter. Interiören är sparsmakad och ger ett luftigt intryck. Den stora pekskärmen i horisontalläge får en central position bredvid förarplatsen och vindrutan övergår i ett stort panoramatak som fortsätter över hela bilens tak. Elon Musk har avslöjat att glastaket eventuellt kommer att ha inbyggda solceller som kan bidra till att utöka bilens räckvidd, om solen skiner det vill säga.

Precis som övriga modeller från Tesla kan Model 3 beställas i flera olika varianter med olika batterikapacitet. Priserna börjar på 35 000 dollar, vilket med dagens dollarkurs förmodligen innebär cirka 410 000 kronor inklusive moms.

Läs också: Tesla knycker tung utvecklare från Apple – skapade Swift

Kommer Model 3 att bli lika snabb som befintliga Teslor? Jodå, grundmodellen av Model 3 behöver inte mer än sex sekunder på sig för att gå från stillastående till 100 km/h.

Andra funktioner som Tesla bekräftat:

  • Dragkrok (kostar extra)
  • Tvåhjulsdrift via bakhjulen (fyrhjulsdrift som tillval)
  • Fem sittplatser
  • Bagageutrymmen både i fronten och bakluckan
  • Luftfjädring (kostar extra)

Model 3 kommer att ha inbyggt stöd för autopilotfunktionerna som redan finns i de dyrare modellerna. De mer avancerade varianterna av dessa kommer dock inte att ingå i standardmodellen utan kommer att kosta extra. Eftersom all hårdvara finns på plats redan från början går det dock bra att aktivera fler funktioner i autopiloten när man känner för det. Det är oklart vilken kostnad det kommer medföra.

Fakta

Högkvarter: Palo Alto, Kalifornien
Grundades: 2003
Företagsledning: Elon Musk (ordförande och vd), JB Straubel (teknikchef) och Jason Wheeler (ekonomichef)
Antal anställda: cirka 13 000
Företaget är döpt efter vetenskapsmannen och uppfinnaren Nikola Tesla.
Webbplats: teslamotors.com