De kan verka betydelselösa, småorden som ibland kan är totalt intetsägande. Men ibland kan de ändra stämningen i ett samtal. Och de är viktiga för att förbättra kommunikationen mellan människor och artificiella intelligenser. Det anser Alan Black, professor vid Carnegie Mellon School of Computer Science och specialiserat sig inom talsyntes och få artificiellt intelligens att låta mer mänsklig.

När människor använder röstassistenterna Siri och Cortana handlar det mycket om att människan pratar och processar talet och svarar. Alan Black använder delvis samma teknik. Men säger samtidigt att det inte är så vi människor interagerar med varandra, att det snarare är ett väldigt högtravande sätt att tala med varandra, skriver IDG News.

Nyckeln för att få de här samtalen att bli mer naturliga är att fylla dem med pauser, fyllnadsord, skratt och möjligheten att fylla i och avsluta varandras meningar.

Läs också: Det är inte du utan Cortana som styr datorn i Microsofts framtidsvision

”Skratt är en del av vår kommunikation. Maskiner skrattar inte, gjorde de det vore det väldigt läskigt. Men på sikt borde de kunna göra det”, säger Alan Black.

Dagens AI-system kan inte säga mhm eller hmm, försöker de låter det som… ja en robot. Tekniken som används för att skapa de syntetiska rösterna bygger på tal som en människa spelat in i ett rum. Vilket enligt professorn gör att rösterna låter uttråkade.

Tillsammans med sina studenter har han experimenterat med att istället spela in rösterna under en dialog. På så sätt fångas engagemanget upp säger han. Tanken är att kunna bygga ihop variationerna i människornas svar, till skillnad från i dag då man använder samma svar varje gång.

Ambitionen är att ett bra system kommer känna till dina åsikter i vissa frågor. Som vem du sympatiserar med politiskt, så AI:n inte ska säga något anstötligt.

Läs också: Iphone-dödare på riktigt - roboten Liam plockar sönder Iphone i små bitar

”På en högre nivå handlar det om personalisering. Det kan vara läskigt, men det kan också vara lämpligt och viktigt för tilliten. Det handlar om att bygga de här sakerna så nära som möjligt till det som människor förväntar sig och det som underlättar en konversation.

På sikt är en stor utmaning hur forskningen ska få människor att lära sig nya saker tillsammans med sin telefon. Den grundläggande interaktionen är på plats. Men många tycker det är lite pinsamt att prata med Siri och Cortana. Däremot är de mer bekväma med att prata med till exempel Amazon Echo. För allt de gör då är att prata högt i sina hem.

”Folk behandlar den annorlunda, den är där i rummet med dig”, säger Alan Black.