Oculus Rift, HTC Vive och Playstation VR släpps alla i år. Det är tre viktiga stycken hårdvara för att virtual reality ska slå igenom.

Men det räcker inte med hårdvaran. Om vr ska bli annat än en nischprodukt måste det finnas innehåll, och många hoppas att spelbranschen ska fylla tomrummet. Men hur står sig det svenska spelundret?

Läs också: Virtual reality hetare än någonsin – här pumpas miljarderna in

Starbreeze, Dice och nystartade Resolution Games är tre svenska företag som försöker slå sig in på marknaden.

– Det är lite hönan och ägget. Det är mjukvaran som säljer hårdvaran. Så länge det inte finns några spel är det ingen som köper en enhet, men så länge det inte finns en marknad är det ingen som gör några spel, säger Resolution Games grundare och vd Tommy Palm.

Studion har precis släppt sitt andra spel, fiskesimulatorn Bait. I färgglada tropiska miljöer med vattnet fullt av fisk står jag och kastar ut linan och hoppas på napp.

Bait är ett av de första svenskutvecklade vr-spelen och Tommy Palm, med en bakgrund på Fabrication Games och Candy Crush-utvecklaren King, är glatt överraskad över genomslaget.  

tommy palm
Tommy Palm, vd på Resolution Games.

– 150 000 testade under första helgen, det var jättestora siffror för oss. Det är inga siffror om man jämför med mobilspel, men plattformen är så himla liten än så länge. Det är bara de som har Samsung Gear VR och en Samsung-telefon som kan spela, säger han.

De är bara 18 personer som jobbar på kontoret på Norrmalm i Stockholm. Två utvecklarteam jobbar med varsin titel, halva studion jobbar för fullt på nästa, ännu outannonserade vr-spel.

Studion startade i början av förra året och har tagit in 50 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Google Ventures. Tommy Palm beskriver det som en långsiktig investering, och Bait i sig har inget krav på sig att gå med vinst.

– Som vi ser det är det den första produkten från ena utvecklingsteamet. Vi är jätteglada att det kom ut i tid och håller bra kvalitet. Det var ett större mål än lönsamheten, säger han.

Resolution Games har valt att lägga krutet på det som kallas mobilt vr, headset som Gear VR som inte behöver kopplas in i en dator.

– Jag vill att vi ska vara det främsta bolaget på att göra dedicerat spelinnehåll för vr och jag tror att vi uppnår det genom att vara ett litet team med experter som är väldigt snabba på att göra bra grejer på det här tidiga skedet när marknaden växer fram, för det är svårt att säga vilken av plattformarna som kommer att dominera, och vi är små och kan anpassa oss snabbt, säger Tommy Palm.

– Vr drivs ganska mycket från västkusten i USA än så länge. Vi är ett av de få bolagen på annat håll som har dedicerad vr-inriktning och satsar så pass hårt på det. Men jag tror att fler svenska bolag kommer at se storheten så småningom. Jag tror att det är viktigt om vi ska fortsätta vara i framkant.

Många spelbolag experimenterar, men väntar in en större marknad, tillägger han.

Läs också: Video: Vr-hjälmarna gör upp - Oculus Rift ställs mot HTC Vive

Och Resolution Games är inte ensamma i Sverige om att satsa på virtuella världar. Ett par kvarter bort från det lilla kontoret ligger den betydligt större spelutvecklaren Starbreeze. De har också valt att fokusera på vr, men i en helt annan skala.

Förra året köpte Starbreeze upp det franska hårdvaruföretaget Inifiteye och deras egenutvecklade headset. Det kallas numera StarVR och är enligt företaget en betydligt kraftfullare – och därmed också dyrare och mer krävande – utmanare till Oculus Rift och HTC Vive.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning