Det pågår en slags kapprustning om vem som ska bli världens främsta tillverkare av självkörande bilar. En av de mest uppmärksammade är Tesla som säger att de med sin teknik låter föraren, mer eller mindre, luta sig tillbaka medan bilen rullar fram längs vägarna.

Konkurrenten Volvo är dock inte lika imponerad av autopiloten som bilkunderna, skriver The Verge. Uppmärksamheten är obefogad och kan vara direkt farlig säger Trent Victor, en av de ansvariga för krocksäkerhet på Volvo. Potentiella kunder vaggas in i en falsk känsla av säkerhet menar han.

”Den ger intrycket av att vara mer än det är. Teslas autopilot är mer som en oövervakad wannabe”, säger han i en intervju med The Verge.

Läs också: Löfte från Elon Musk: nästa Tesla kommer alla ha råd med

Teslas system utgör sig, enligt Trent Victor, för att vara helt automatiska när de i själva verket bara är halvautomatiska. Volvos bedömning är att Tesla lagt sig på en nivå 3 av självkörande system där bilen ska klara av att stora delar av körningen, men föraren måste ta över i osäkra situationer. Det kräver att föraren har koll på trafiken. Och därmed är det går det inte att läsa tidningen eller kolla Facebook samtidigt som bilen kör.

Bilarna i Volvos eget Drive Me-projekt ligger på nivå 4. Där ska bilen verkligen kunna hantera alla typer av trafiksituationer utan förarens ingripande. Det är också den nivå som Google har på de bilar som de testar just nu.

”Det är viktigt för oss som företag att tydligt göra skillnad på nivåerna så du vet när du sitter i en halvautonom bil och när du sitter i en helt självkörande bil som inte kräver övervakning”, säger Trent Victor i intervjun.

Betaversionen av Teslas autopilot kopplar ur sig själv om problem uppstår som systemet inte kan hantera. Vilket betyder att föraren måste ha full kontroll på trafiksituationen och vara redo att ta över.

Läs också: Volvo och Google i samarbete för att få ut sina självkörande bilar i trafiken

Trent Victor säger att Volvo tar ansvar för allt som händer då bilen är i autonomt läge. Att deras system är programmerade för oväntade situationer, som när folk går ut i gatan trots att de inte ska.

”Det läggs oerhört mycket jobb på att få en bil att kunna hantera en krock eller annan konfliktsituation”, säger han.

Här kan det handla om olika syn på förarna, mellan Volvo och Tesla. Men i slutänden kanske det inte ens är tillverkarna som avgör. Utredningar pågår i Sverige, på EU-nivå och i USA om hur framtidens trafiklagar ska ta form.