Peter Sundes donationstjänst Flattr ska integreras i den populära annonsblockeraren Adblock Plus. Tillsammans försöker företagen etablera ett nytt sätt att finansiera innehåll på nätet, helt fritt från annonser.

Till sommaren kommer företagen att släppa en betaversion av webbläsarpluginet Flattr Plus, som både blockerar annonser och distribuerar pengar till sajterna du besöker.

– När Flattr började växa började vi leta efter tänkbara partners och Adblock stod faktiskt högst upp på listan. Vi har ett gemensamt mål: att göra oss av med annonser, säger Peter Sunde.

Läs också: Reklam, nej tack! – Men vad händer när alla blockerar annonser på nätet?

– Merparten av allt du gör på internet finansieras av annonser. Vi vill ändra på den modellen, tillägger Laura Dornheim som är pr-chef på Eyeo, företaget som utvecklar Adblock Plus.

Flattr blev en världssensation i slutet av 2010. När Visa och Mastercard blockerade donationer till Wikileaks gick det fortfarande att flattra sitt stöd till läckorna och succén var given. Tjänsten fungerar genom att användare sätter in en summa på sitt Flattr-konto varje månad, och delar sedan ut dem på sajterna de besöker genom att klicka på en knapp.

Flattr Plus har tagit konceptet ett steg till och automatiserat hur pengarna fördelas.

– Vi har löst det stora problemet med alla mikrobetalningstjänster. De kräver alltid att användare gör massor av saker – skaffar konto eller godkänner en betalning för varje artikel. Vi har automatiserat hela processen. Vi har en algoritm på plats upptäcker vilket innehåll du interagerar med, och ger pengar till skaparen, säger Laura Dornheim.

Två år efter lanseringen tog Flattr in 14 miljoner kronor i riskkapital, och värderades till 88 miljoner kronor. Då jobbade ett tiotal personer på kontoret i Malmö, men idag har de bara två heltidsanställda.

Det stora genombrottet kom aldrig. Det finns fortfarande sajter som använder tjänsten, men de tillhör en minoritet. Peter Sunde vill inte ge några exakta siffror på hur många användare de har, men under de sex år som gått har de bara betalat ut pengar till runt 30 000 sajter.

Läs också: Pirate Bay-Sunde använder en Raspberry Pi för att ruinera skivindustrin

– Vi hade problem med att få Flattr att skala upp, men genom att använda oss av Adblockers enorma användarbas får vi på sätt och vis skala upp, säger han.

Adblock Plus har under sina tio år på marknaden laddats ned över en halv miljard gånger, och Eyeo kallar det för världens mest använda webbläsartillbehör. Även om Flattr Plus till en början kommer att vara en separat app vill företagen på sikt slå ihop dem.

Där gamla Flattr kräver att den som äger en hemsida bygger in en donationsknapp, delar Flattr Plus ut pengar genom att kolla din surfhistorik – helt anonymt, lovar utvecklarna. Det är en förändring som gör det lättare för fler att ta del av pengarna.

– Det finns många som inte har kontroll över sina egna plattformar längre, åtminstone små utgivare som använder Facebook eller Youtube. Det är tjänster som vi haft svårt att samarbeta med eftersom de vill ha en så enorm del av intäkterna, säger Peter Sunde.

Den funktionen kommer inte att finnas med när betaversionen av Flattr Plus släpps, men Peter Sunde säger att det "är själva slutmålet".

– Det som är tanken, vi vill stötta de som skapar saker, inte någon annan. En av de riktigt coola sakerna med pluginet är att ju mer tid du tillbringar med innehållet, desto mer pengar får skaparen från Flattr. Så vi försöker främja kvalitet över kvantitet, säger han.

För att få Flattr-pengar behöver den som äger sajten eller kanalen registrera sina kontouppgifter hos företaget. Därefter betalas de ut automatiskt varje månad. Om användarna besöker en sajt som inte registrerat något konto omfördelas pengarna bland de andra sajterna.

Flattr Plus kommer inte att ta några avgifter på transaktionerna under betaperioden, men när pluginet lanseras kommer de att ta en andel från alla utbetalningar.

– Men vi har inte bestämt oss för om alla ska betala samma avgift. Kanske kan vi ha en modell för bloggare och artister, och en annan för större utgivare, säger Laura Dornheim.

Läs också: Riskmiljoner till Pirate Bay-grundare

Både Laura Dornheim och Peter Sunde refererar till Flattr som en teknik som ska ersätta dagens annonser. Det är en stor målbild, men en som de tror på – i olika utsträckning.

– Det är här vi skiljer oss åt. Peter skulle säga ja, medan jag säger att det är en utopi. Realistiskt sett tror jag inte att det kommer att hända inom snar framtid, för tillfället handlar det om att hitta ett riktigt bra alternativ till annonser, säger Laura Dornheim.

Är det så, Peter? 
– Jag inser att reklamen inte kommer att försvinna, men jag kommer att ignorera och blockera den som jag alltid gjort. Och jag ger mig inte in i något utan att ha världsherravälde som mål, säger Peter Sunde och skrattar.

– På ett bra sätt alltså. Jag gör inte saker om jag inte vill förändra något radikalt. Jag vill tänka stort. Jag har en vision, och det är att vi har en hållbar finansieringsmodell där folk får pengar när de gör något bra utan att behöva lägga tid på att sälja annonser, tillägger han.