Vad gör en bild spännande, vad är det som lockar och vad är det som gör att vi klickar på den? Internet fullkomligt svämmar över av visuella budskap, men är det så att vissa bilder är mer tilltalande än andra. Eller är det mer en fråga om tycke och smak?

Netflix är inte kända för att de delar med sig av sina metoder för att få tittarna att hänga kvar. Men nu tycks de ha gjort ett undantag då de i ett blogginlägg och i en intervju med Fastcompany berättar om sina bildexperiment. Och ger sina svar på vilka bilder som är bättre än andra.

Läs också: Netflix backar – funderar på att låta dig se serier offline

Streamingtjänsten har gått igenom bilddata ur två perspektiv: analytiker har tittat på användarstatistik, ett kreativt team har gått igenom färger, känslor och ord. De har också gjort undersökningar bland användarna. Och resultaten har överraskat streamingtjänsten. Men allra tydligast är att bilderna spelar en stor roll när användarna väljer vilken serie de ska följa. En liten, liten bild kan vara första steget mot en maratonsittning som varar dag och natt.

82 procent av söktiden läggs på att titta på bilderna som beskriver serien. Användarna lägger alltså betydligt mer fokus på det visuella framför texter som beskriver berättelsen i breda ordalag.

”Vi vet att om vi inte fångar användarens uppmärksamhet inom 90 sekunder, kommer han eller hon troligen tappa intresset och gå vidare till andra aktiviteter. Bilder blir det mest effektiva och övertygande sättet att hjälpa dem att hitta den perfekta titeln så fort som möjligt", skriver Netflix globala chef Nick Nelson.

Så för att gå till botten med vilka bilder de bör använda och vilka de kan gömma i ett arkiv har de utfört en serie experiment. Fler bilder från samma serie testades. Hur de påverkades av dynamiska förändringar och i olika sammanhang.

Föga förvånande visade det sig att hög kvalité drog till sig tittare. Ju bättre bild desto fler streamingtimmar och mer engagemang. Men en del andra spännande faktorer blev tydliga.

Läs också: I år storsatsar Netflix på färgsprakande hdr

Gruppbilder går bort, användarna tycks ha svårare att fokusera på bilder med fler än tre personer. Kanske blir det svårare att förmedla seriens eller filmens handling. Resultatet överraskade Netflix, särskilt då vissa populära serier har stora ensembler, till exempel Orange is the new black. Det funkar finfint för stora annonser, billboards, men inte lika bra i tumnagelsformat.

Användarna gillar komplicerade känslor, när det förmedlas något mer än bara vänlighet eller glädje. Det får dem att stanna upp. Starka och tydliga känslor är bättre för att förmedla underliggande detaljer och drar inte tittaren i en berättelse, redan innan de börjat titta, det tror i alla fall analytikerna på Netflix.

Att ställa protagonisten mot antagonisten är ett vinnande koncept. Och bilder på polariserade karaktärer fångar användarna uppmärksamhet. Tydligen klickar de oftare om serien visar en bild på skurken, särskilt när det gäller barnfilmer men också actionsfilmer- och serier.

Däremot har de sett vissa geografiska skillnader. I Tyskland funkar mer konstnärliga bilder och i USA gillar de bilder som tydligt avslöjar handlingen. Självklart finns det alltid undantag, i viss mån är det i slutänden en fråga om personlig smak. Vi är olika, men inte alltid så olika som vi kanske tror.