Vid det här laget vet alla att Tesla vill förändra världen med sina elbilar, men det är inte allt. I skuggan av Model S och de andra superbilarna har Elon Musk ytterligare en plan: han ska göra oss oberoende av elnätet.

I juni 2014 tog Tesla de första spadtagen i öknen utanför staden Sparks i den amerikanska delstaten Nevada. Det blev startskottet på bygget av Gigafactory, en enorm batterifabrik där tillverkningen startade i liten skala tidigare i år. Till 2020 ska produktionen vara i full gång.

Kapaciteten ska bli nästintill löjeväckande. 2020 ska Gigafactory på egen hand producera litiumjonbatterier till en större kapacitet än hela den totala globala produktionen under 2013. Totalt ska 35GWh batterier lämna det löpande bandet varje år. Dessutom har Tesla redan köpt upp marken intill fabriken, och räknar med att kunna dubbla tillverkningen i Sparks om allt går väl.

Läs också: Visst kan du köpa Tesla Model X för under miljonen – här är hela prislistan

Det kan behövas. De kommande åren kommer biltillverkningen att skruvas upp till helt nya nivåer. Förra året levererade Tesla runt 50 000 färdiga bilar, men till 2018 vill företaget tiodubbla kapaciteten. Genom att effektivisera och masstillverka tror Tesla dessutom att de kan få ned priset per kilowattimme med över en tredjedel mot dagens nivå.

– Det handlar inte bara om att bygga fler batterier, utan om att reducera kostnaden, förklarar Teslas teknikchef JB Straubel i en intervju med NPR.

Den lägre tillverkningskostnaden kommer att bli viktig för Teslas kommande bil Model 3. Det beskrivs som en elbil för massorna, eller åtminstone för en bredare massa än lyxåken Model S och Model X. Trean hamnar i samma prisklass som en ny Volvo, och biltillverkaren har redan fått över 325 000 förhandsbeställningar.

Fabriken i sig är enorm, över 900 000 kvadratmeter. När den står färdig kommer den att vara den till ytan största byggnaden i världen, och bara Boeings flygplansfabrik i Everett, Washington är större i volym räknat.

Läs också: Löfte från Elon Musk: nästa Tesla kommer alla ha råd med

Prislappen blir förstås därefter. Monsterbygget beräknas kosta fem miljarder dollar, drygt 40 miljarder kronor.

Gigafactory ska få all sin el från förnyelsebara källor. Solpaneler, vindkraftverk och bergvärme ska driva hela verksamheten. Hela taket ska täckas med solpaneler, men det är inte säkert att det blir Elon Musks egna. Teslas vd är medgrundare till tillverkare Solar City, men de måste ändå lägga fram ett konkurrenskraftigt bud för att få uppdraget, skriver Reno Gazette-Journal.

Samtidigt ska fabriken göra förnyelsebar energi tillgängligt till fler, det är nästa steg i Teslas plan.

Läs också: Teslas superbatteri kommer i en ny version

– Vårt mål är att förändra hur världen använder energi i extremt stor skala, sa Elon Musk när han presenterade batteriet Powerwall förra våren.

Det är ett batterisystem för hemmet med kapacitet på upp till 10kWh som kan användas som reservkälla, eller som en buffer för solcellerna på taket. Med en egen energikälla och ett Powerwall-batteri ska ett hushåll kunna fungera helt frånkopplat från det centrala elnätet.

Tesla tillverkar också storebror Powerpack, med kapacitet på upp till 100kWh, för företag och andra större kunder. I Elon Musks vision kan 160 miljoner Powepack ge energi åt hela USA och två miljarder enheter löser hela världens energibehov.

Men visionen har ifrågasatts. Tom Milnes, vd på teknikföretaget Open Water Power, tycker inte att litiumjonbatterierna är en långsiktig lösning på energiproblemen i världen.

– Personligen tycker jag att det är kortsiktigt av Teslas fabrik att producera hundratusentals nya litiumjonbatterier, för de batterierna kommer helt enkelt aldrig att lagra all energi de skulle behöva, säger han till The Guardian.

Dessutom kräver en så omfattande produktion av litiumjonbatterier stora mängder nickel och kobolt, något som enligt en FN-rapport har "högsta potential att påverka miljön". De nämner konsekvenser som utarmning av naturresurser, global uppvärmning, förgiftad natur och att människor som arbetar med framställningen riskerar att fara illa.

Kanske kan Tesla till viss del rädda upp situationen. Företaget har planer på en enorm återvinningsanläggning som en del av Gigafactory. Där kan de bryta ned uttjänta litiumjonbatterier och återanvända materialet i nytillverkningen.

Läs också: Tesla är den ohotade kungen av elbilar – varför har Elon Musk lyckats där andra gått bet?

Gigafactory byggs som ett samarbete mellan Tesla och Panasonic. Det japanska teknikföretaget håller i tillverkningen av battericellerna och ska ha investerat uppemot 15 miljarder kronor i anläggningen.

Det finns en spännande detalj med Gigafactory som ska göra detta möjligt. Förra året meddelade Elon Musk att han döper om batterifabriken till Gigafactory 1. Om Teslas plan går i låset väntar nya jätteanläggningar med siktet inställt på en kanske inte alltför avlägsen framtid där det finns ett batteripaket i varje hem.