Nyheten slog ned som en bomb i den svenska bokbranschen. En kaxig nykomling med dryga tio år på nacken köpte upp anrika Norstedts förlag med Astrid Lindgren, Millennium-böckerna och en lång rad andra tunga namn i sitt stall.

Storytels vd och grundare Jonas Tellander jämför affären med när Amazon-grundaren Jeff Bezos köpte upp The Washington Post för några år sedan. Kanske kan en ljudboksstartup ge åldringen Norstedts samma skjuts.

– Jeff Bezos kom in och började använda Amazon Prime för att skapa billiga prenumerationer för Washington Post-kunder och ändrade om hur redaktionerna jobbar. Och det har gått väldigt bra för dem sedan dess, konstaterar Jonas Tellander.

Men Jeff Bezos var rik som ett troll sedan länge. För några år sedan var det däremot svårt att förutspå att Storytel, som grundades 2005 under namnet Bokilur, skulle bli en av Sveriges största förläggare.

I juni 2009 sände SVT ett avsnitt av Draknästet, programmet där entreprenörer pitchar idéer i hopp om investeringar, där Storytels vd Jonas Tellander desperat försökte fixa lite snabba cash. Det var i spåren efter finanskrisen, och ebb i kassan.

Läs mer: Papperslösa kontoret ännu långt borta, visar nya siffror. Varför är det så?

Jonas Tellander lyckades till sist övertala draken Richard Båge att gå in med pengar. Då fick affärsmannen tio procent av bolaget för en miljon kronor. Idag värderas Storytel till över en miljard.

– Då var det jätteviktigt att jag fick den finansieringen i Draknästet. Det möjliggjorde att vi kunde överleva tills dess att marknaden började ta fart, säger Jonas Tellander.

Trodde du då att ni skulle bli ett av Sverige största bokförlag om några år? 

– Det är klart att målsättningen var hög från början. Jag var 35 år när jag startade det här och hade en bra karriär på ett läkemedelsbolag i Schweiz, så det var inte frågan om att starta något litet bolag. Målbilden var alltid att ta världen med storm och få alla att lyssna på ljudböcker.

Efter hundåren började det rulla på snabbt. Storytel har dubblat sin omsättning varje år, och plockat på sig andra företag på vägen. Förra året var det Massolit Media, där B. Wahlström ingår, och i våras betalade företaget 125 miljoner kronor för den danska konkurrenten Mofibo.

– Vi har hållit på i över tio år, anledningen till att det gått bra de senaste sex åren är dels att vi hållit oss i framkant. Sedan har makrotrenderna gått åt rätt håll – som smartphones, kortbetalningar och att folk börjat använda appar. Det är en massa saker som sammanfaller, och vi har varit helt digitala hela tiden och kunnat dra fördel av trenderna fullt ut, säger Jonas Tellander.

Tanken på att köpa just Norstedts är inget nytt. Den har han gått och grunnat på i flera år – "sådant kommer aldrig över en natt". Ett beslut värt 152 miljoner kronor tas inte lättvindigt.

Kommer Norstedts fortsätta att ge ut pappersböcker när ni tar över? 

– Absolut. Där ligger 80-90 procent av försäljningen idag. Boken är egentligen en väldigt bra, taktil och lättförståelig produkt. Det gör att folk fortsätter att läsa böcker, säger Jonas Tellander.

Samtidigt kan Storytel-användarna räkna med ett rejält tillskott i det svenskspråkiga utbudet. Norstedts har en enorm katalog som ska digitaliseras i Storytels regi. Den resa som påbörjats hos B. Wahlströms genom att bland annat digitalisera ungdomsböckerna, de som brukar kallas för gröna och röda ryggarna.

– Klassiker som Kitty, Tvillingdeckarna och Dante. Det känns lite som en kulturgärning att digitalisera gamla böckerna så att de kan läsas igen på nya plattformar, säger Jonas Tellander.

Kommer ni att kunna digitalisera hela Norstedts gamla katalog? 

– En stor del åtminstone, man tar det bok för bok och ordnar rättigheter och sedan ska själva boken digitaliseras. Det kan vara många steg i det arbetet, har man bara den fysiska boken får man börja med att ta den och scanna in den. Det är som en liten digitaliseringsfabrik som sätter igång.

Men fokus for Storytel är och förblir förstås ljudböcker.

– Många har trott på e-boken och lagt hela sin framtidstro på att en dag kommer e-boken att bli stor i Sverige, men det finns liksom inga tecken på det. Jag tror tvärtom, det är nu ljudboken tar över. Berättelser förmedlades muntligen tills för ett par hundra år sedan när den nya tekniken tryckerikonsten gjorde att det skrivna ordet kunde börja distribueras. Med smartphones finns det en möjlighet att förändra det igen, säger Jonas Tellander.

Men samtidigt som du säger att e-boken inte kommer att bli stor satsar ni själva på att scanna in Norstedts gamla böcker? 

– Jag vet kanske inte bättre än alla andra. Det känns som att det är ett bra första steg oavsett, även om man ska göra en ljudbok att ha en digital text. Investeringen för att göra en e-bok är dessutom ganska låg, några tusenlappar, jämfört med kanske 40 000 kronor för en ljudbok.

Läs också: Gratis låna e-böcker på landets bibliotek - men läsarnas intresse är svalt

Vägen framåt är att hitta material som passar som ljudböcker. Det anser sig Storytel vara mer lämpade för än någon annan.

– Redan när House of Cards släpptes för drygt tre år sedan bestämde vi oss för att hitta vår egen House of Cards, och gjorde det i form av en bokserie som heter Sagan om isfolket och består av 47 böcker, säger Jonas Tellander.

Margit Sandemos epos blev en succé när böckerna pytsades ut i ljudboksformat. Under en period stod de för tio procent av all lyssning på Storytel.

Men företaget nöjer sig inte med att scanna in gamla böcker från arkiven. I vintras lanserades Storytel Original, egenproducerat material i följetongsformat.

– Där jobbar vi annorlunda mot traditionella förlag. Vi jobbar snabbare och närmare författarna och ser till att det blir en text som fungerar bra för ljud. Mindre miljöbeskrivningar, mer dialog och pang på rödbetan, säger Jonas Tellander.

– Normalt tar det två år från att man böjar skriva tills boken börjar säljas. Med Storytel Original tar det några månader till ett halvår max. Så det är en annan process och som det ser ut med den första serien vi släppt har det blivit ett väldigt bra gensvar.

Norstedts är ett förlag med nästan 200 år på nacken, har du någon favorit ur deras jättekatalog?

– Astrid Lindgren och Millennium-böckerna så klart. Och Jonas Gardell, PO Engqvist och en uppsjö av andra författare. Det är extremt talangfulla och duktiga författare som skriver där, det ska bli jättekul att jobba med dem.