Programmet riktar in sig på tillverkarens uppkopplade bilar och gäller såväl interna system som externa tjänster och applikationer som bilarna har kopplade mot.

Åtgärden genomförs som en del i säkerhetsarbetet efter det uppmärksammade hacket mot en Jeep Cherokee. Hacket, där säkerhetsforskare tog kontroll över bilen via internet, fick Fiat Chrysler att kalla tillbaka 1,4 miljoner bilar förra året.

Läs också: Bilar nästa kassako för it-säkerhetsföretagen

Den som hittar en bugg belönas med mellan 150 och 1500 dollar, vilket är klart mindre pengar än vad exempelvis Google och Facebook, men det hela visar ändå att biltillverkarna börjar inse att it-säkerhet är en faktor att räkna med framöver.

Fiat Chrysler kör programmet tillsammans med plattformen Bugcrowd, som i egen utsago har 28 000 säkerhetsforskare anslutna. Hackare förbinder sig att följa vissa i riktlinjer och i gengäld får de, förutom prispengar, en garanti om att inte utsättas för juridiska åtgärder eller bli utredda av polis.

Läs också: Forskarlarmet: "Biltillverkare måste börja ta it-säkerhet på allvar"

Även Tesla har ett bug bounty-program på Bugcrowd, med prispengar på upp till 10 000 dollar.