I dag kan Google korka upp champagnen. För första gången har Chrome nått en marknadsandel på över 50 procent, enligt julisiffrorna från analysföretaget Net Applications.
Webbläsaren ökade med drygt två procentenheter och har nu nära 51 procent av marknaden. Den stora förloraren är – i vanlig ordning – Microsoft.
Internet Explorer fortsätter sin resa mot botten med ett tapp på drygt två procentenheter till 29,6 procent. Edge ligger stabilt på knappa 5,1 procent av marknaden. Tillsammans klockar de in på blygsamma 34,7 procent.
Läs också: Efter chocksiffrorna: ”För sent för Microsoft att vända webbläsartappet”
Siffran har varit i fritt fall det senaste året. Få har anammat Edge, samtidigt som gamla versioner av IE fasats ut. Bara sedan december har Microsoft tappat 14,4 procentenheter, och användarna har gått raka vägen till Google vars webbläsare ökat med 18,6 procentenheter.

Enligt Net Applications siffror petade Google Microsoft från tronen i april, och förlorade därmed en förstaposition de haft sedan Netscapes storhetstid.
Det är en utveckling som av allt att döma kommer att fortsätta. Flera experter som Computer Sweden talat med menar att det är för sent för Microsoft att rädda situationen.
– Microsoft gör rätt saker, men på något sätt finns det en besvikelse kvar från tidigare och det verkar inte gå att rädda situationen. Användarna har vant sig vid andra produkter som Chrome, sa Christian Landgren, vd på konsultföretaget Iteam, tidigare i somras.
Läs också: Microsoft sågar Chrome – gissa vilken webbläsare de föreslår istället?
Samtidigt verkar Firefox ha hejdat tappat och ökar under juli med en dryg tiondel till 8,1 procent av marknaden, medan Safari tappat något och ligger på 4,51 procent.