Edge blev inte räddningen för Microsoft som i rasande takt blöder marknadsandelar till Chrome. Nu försöker jätten vända tappet genom att belöna de som surfar med Edge.

I USA kommer Microsoft inom kort att nylansera Bing Rewards som Microsoft Rewards, ett bonusprogram som ger poäng för varje timme, upp till 30 timmar i månaden, som användaren surfar med Edge, skriver PC World. Poängen kan sedan växlas in dem mot presentkort på olika webbutiker eller Microsoft-tjänster.

Läs också: Chrome krossar Microsoft – nu har webbläsaren över halva marknaden

Programmet har flera hakar. Webbläsarfönstret måste vara aktivt, Bing måste vara standardsökmotor och diagnos- och telemetriprogrammen i Windows 10 påslagna. Du vet, de som samlar information om hur du använder datorn och skickar över den till Microsoft.

Kan detta bli räddningen för en webbläsare som få verkar ge en chans?

Det har varit ett tungt år för Microsoft på webbläsarmarknaden. I våras gick Chrome om Internet Explorer och Edge och skillnaden i marknadsandelar mellan Google och Microsoft har bara tickat på sedan dess.

Läs också: Efter chocksiffrorna: ”För sent för Microsoft att vända webbläsartappet”

Det värsta för Microsoft är att medan Internet Explorer tappar i rask takt, har Edge legat stilla på runt fem procent av marknaden i flera månader, enligt statistikföretaget Net Applications.

Samtidigt väljer många nya Windows 10-kunder bort webbläsaren. I maj körde 29 procent av alla Windows 10-datorer Edge, i juli var siffran nere på 24 procent.

Amerikaner kommer också att kunna samla Microsoft Rewards-poäng genom att exempelvis handla från Windows-butiken eller Microsoft Store. Det är oklart om programmet kommer att lanseras utanför USA.