Google vill göra internet till en lite trevligare plats för alla mobilsurfare genom att skjuta ned störande annonser.
Från och med den 10 januari nästa år kommer sajter som använder pop up-annonser eller helsidesannonser som måste klickas förbi för att komma åt innehållet att rankas lägre i det mobila sökresultatet, meddelar Google.
Läs också: Google och Mozilla vässar hajpade språken Go och Rust
Sökresultatet på Google bygger på hundratals faktorer, så stora sajter kan förmodligen fortsätta med annonser utan några större hämningar. Men ändringar i Googles policys brukar få stora effekter.
För två år sedan började Google prioritera mobilvänliga sajter i resultatet (det innebär exempelvis att innehållet är läsbart utan att zooma), och nu möter 85 procent av alla sajter i sökresultatet kriterierna.
Här är några av de element som kommer att få sajter att sjunka i sökranking:
- Pop up-annonser som täcker huvudinnehållet, oavsett om de laddas direkt när besökaren landar på sajten eller efter att hen surfat runt en stund.
- Helsidesannonser som besökaren måste klicka bort för att nå huvudinnehållet.
- Sajter där allt besökaren ser när hen landar är en annons som måste scrollas förbi för att nå huvudinnehållet.
Läs också: Google fimpar Chrome-appar för Windows, Mac och Linux
Däremot kommer Google inte att straffa sajter för pop up-rutor som har en tydlig funktion, exempelvis sådana som ber besökaren bekräfta sin ålder, godkänna cookies eller tipsar om att växla över till en mobilapp.