1. Hitta din målgrupp

Det kanske låter självklart, men om du inte vet vem du riktar dig till kommer din kampanj förmodligen att falla platt.

– Innan du lanserar ditt projekt, gör lite research och ta reda på vad publiken gillar mest inom din kategori. Är de gamers? Utvecklare? Älskar de pyttesmå hus? Är de hemmafruar? Hitta ditt projekts målgrupp och rikta dig mot dem i förväg via bloggare, sociala medier och genom att kontakta media, säger David M Burrows på kommunikationsbyrån Martin+Michael till CIO.com.

2. Gör en video som övertygar

Videon är det första som möter besökarna, satsa helhjärtat på den!

– Gör en fantastisk Kickstarter-video där du kokat ned ditt huvudbudskap – varför ska målgruppen bry sig om din Kickstarter?, säger Lindsay Handley som är operativ chef på crowdfundingveteranerna Thoughtstem.

Läs också: Så blir dina medarbetare varumärkesambassadörer – det här är advocate marketing

– Folk gillar att investera i berättelser. Gör ingen tråkig produktfilm. Berätta en historia i stället, och ha med grundaren eller uppfinnaren i videon, det ger en mer personlig och autentisk känsla. Och håll videorna korta och sakliga", säger Heather McCarthy som ligger bakom kampanjen Someone Special Uniquely Personalized Books.

3. Ha svaret på alla frågor

På din kampanjsajt ska dina investerare kunna läsa sig till allt de behöver veta för att satsa pengar, lämna inga frågetecken i onödan.

– De mest lyckade kampanjerna har en sak gemensamt: en professionell, väl genomtänkt profilsida som tydligt visar vad de villl åstadkomma, varför de behöver hjälp och varför produkten kommer att bli en hit, säger David M Burrows. 

4. En bra bild är värd mer än 1 000 spänn

Se till att ha bra, tydliga bilder på din produkt. Den ska färdig ut, den ska se snygg ut och den ska se proffsig ut.

– Folk drar sig för att betala i förskott för en produkt som inte ens börjat produceras. Visa så många närbilder och lifestyle-bilder som möjligt så folk verkligen fattar vad det är du har gjort, och ta med ritningar som visar de exakta specifikationerna och detaljerna, säger Avi Goldstein som är vd för Statgear som crowdfundat flera överlevnadsprodukter. 

5. Lova inget du inte kan hålla

– Om du tror att din produkt tar fyra månader att producera och leverera, lämna då lite utrymme för det oväntade och sätt fem månader som ditt förväntade leveransdatum. Ingen gillar att få sin belöning sent, men de älskar att få den för tidigt, säger Avi Goldstein.

6. Ha leveransen och tillverkningen spikad i förväg

– Det är så många projekt som finansierats men gått snett eller försenats när det blivit problem med leveranser eller tillverkning. Ha det löst innan lanseringen så kommer du att belönas med engagerade kunder och, än bättre, glada rekommendationer, säger David Kiriakidis som är marknadschef på Fleximize.

7. Marknadsför som en galning – innan, under och efter lansering!

Om kampanjen inte sprids är chansen stor att den misslyckas. Se till att nå ut med den i god tid innan den lanseras, fira lanseringen ordentligt och fortsätt sedan att marknadsföra den in i de sista skälvande minuterna.

– Crowdfundare måste lägga ned den här "bygg den så kommer folket"-mentaliteten. Ingen kommer att nå din Kickstarter eller Indiegogo om de inte vet att den existerar, säger Howard Sherman på Crowdfundbuzz.

Läs också: Så kan företag synas på Pokémon Go – och det här bör du tänka på inför kommande digitala hajpar

– Be vänner och familj att köpa produkten på lanseringsdagen, visa upp den för media i förväg under embargo så att artiklarna driver trafik under kampanjens första vecka, och bygg upp förväntningarna för lanseringen på sociala medier, säger Neil D'Souza som ligger bakom Kickstarter-hitten The Core.

8. Använd stretch goals – men de måste vara genomförbara

Att införa "stretch goals", utökade extramål, när kampanjen är finansierad är ett bra sätt att få in extra pengar. Men se till att de ligger i en rimlig prisklass – och att du kan leverera belöningarna! Det bästa sättet är att ha dina stretch goals uttänkta på förhand, och du behöver inte göra något galet. Att leverera produkten i en extra färg, eller med något fint tillbehör räcker gott.

– Kickstarter-kampanjer slutar inte när målet är uppnåt, så det är livsviktigt att vara förberedd på att överträffa sitt mål. Ha åtminstone ett stretch goal klart på förhand, då håller du dina investerares intresse vid liv efter att målet är nått, säger David Kiriakidis.

9. Arbetet är inte över bara för att kampanjen är slut

Fortsätt att uppdatera dina investerare och svara på alla frågor som kommer in via Kickstarters system. Sköter du dina kort rätt har du trogna kunder som gärna investerar nästa gång också.

– Investerarna uppskattar transparens. Vi är också extremt noga att svara på kommentarer och meddelanden, vilket investerarna också uppskattar. Till och med när vi får otrevliga eller negativa kommentarer håller vi oss professionella och positiva. Efter att kampanjen är över fortsätter vi att uppdatera investerarna åtminstone en gång i månaden för att hålla dem uppdaterade och intresserade, säger Anthony Pu, medgrundare till Mighty.

10 Fortsätt ta in pengar via Indiegogo Indemand

Indiegogos tjänst Indemand gör det möjligt att köpa in sig i crowdfunding-kampanjer efter att de har slutat. Ett bra sätt att ta tillvara på hajpen och låta de som missade kampanjen investera.

– Innan vi lanserade oss på Indemand fick vi flera meddelanden från kunder som undrade var de kunde köpa en Bagel eftersom de missade att donera på Kickstarter, säger Soohong Park, vd för Bagel Labs, som fortsatte att få in pengar långt efter att Kickstarter-kampanjen var över.