Lorraine Bardeen, Microsofts chef för ”Hololens-upplevelsen”, berättar om affärstillämpningar av blandad verklighet redan i dag. Vetenskapsmän på Nasa använder Hololens för att virtuellt promenera runt på Mars istället för att lägga tid på att tolka invecklade kartdata – ett spektakulärt exempel, men en konkret effektivisering, enligt Microsoft.

Volvo Cars experimenterar med att visa presumtiva bilköpare olika tillval och utföranden genom Hololens, istället för att fylla ett showroom med massor av varianter.

Därmed inte sagt att blandad verklighet kommer att förbli en ren företagsteknik. Utvecklare som fått prova Hololens verkar gärna vilja ta hem och leka med den utanför kontoret. En tidig Hololens-ägare berättade på Reddit hur han placerade ut 20 olika hologram runt om i huset och satte Hololensen på barnen, som fick gå och leta efter dem. Och en Hololens-ingenjör vi talade med under en demonstration berättade att han fick ta hem ett exemplar efter jobbet. När han diskade efter maten kunde han titta på Netflix med filmen placerad nere i diskhon.

Just nu fokuserar alla de här före­tagen på att dels förbättra tekniken, dels knyta utvecklare till sina respektive plattformar. Det är väldigt viktigt – det är de utvecklarna som kommer att ta fram större delen av de upplevelserna som folk kommer att använda när tekniken sprider sig.

Läs också: Volvo vill börja sälja bilar med Microsofts hologram-headset Hololens

Men även på det här tidiga stadiet är förväntningarna höga. Magic Leap har dragit in 1,4 miljarder dollar i riskkapital utan att egentligen visa upp någon teknik offentligt (Magic Leap avböjde våra försök att intervjua dem.) Företag som Google och Alibaba stod i kö för att investera i den hemlighetsfulla startuppen.

I ett TED-föredrag i våras sade Metas vd Meron Gribetz att enheter för blandad verklighet kommer att bli nästan lika små som vanliga glasögon inom fem år, och att vi kommer att se folk gå omkring med dem på stan. Vilket verkligen låter på gränsen till omöjligt. Metas senaste enhet behöver fortfarande kopplas med sladd till en pc, som står för datakraften och de bilder som visas. Microsofts Hololens är visserligen trådlös, men är stor och tung i gengäld, mycket långt från vanliga glasögon.

Gartner-analytikern Brian Blau påpekar att utvecklingen fortfarande bromsas av mycket begränsad tillgång på genomskinliga skärmar, som i dag bara ett fåtal aktörer kan tillverka. Tillgången kan räknas i tiotusentals enheter om året, möjligen hundratusentals – det räcker inte om kreti och pleti börjar efterfråga prylarna.

Inte heller batteritekniken ser ut att utvecklas tillräckligt snabbt för Metas framtidsvision. Batteritiden i en Hololens är i dag kanske tre timmar. Till saken hör att Hololens inte kan projicera digitala objekt på hela synfältet, bara en liten bit av det. Många testare skriker efter att Microsoft ska försöka bredda den betraktningsvinkeln – men det skulle säkert kräva ännu mer av batteriet.

Själva grejen med att använda huvudmonterade enheter bland folk har heller inte riktigt satt sig än. Allt som finns att köpa så här långt ser mer eller mindre töntigt ut. Google Glass möttes av starkt negativa reaktioner från första början, användarna kallades för ”glassholes”. Världen kanske inte är redo för att folk ska gå på stan med en dator i ansiktet?

Brian Blau tror att en del av det skulle gå att avhjälpa med mer genomtänkta lanseringar.

– När Google lanserade Google Glass hade de ingen direkt vision för produkten, och det bidrog till den negativa hajpen, spekulerar han.

Men tekniken är så pass ny att vi inte vet vilka sätt som är bra när det gäller att interagera med vår nya blandade verklighet. Epsons smartglasögon Moverio förlitar sig på en sladdbunden, handhållen Androidenhet med pekplatta. Microsoft jobbar med röststyrning, tangentbord och mus i kombination med en begränsad uppsättning handrörelser i luften. Meta satsar stort på mjukvaror som ska låta användaren så att säga röra vid själva hologrammen, i luften.

Metas variant lovar runt. Det skulle kunna bli som i ”Minority Report” eller ”Iron Man”. Men det är en bit kvar innan tekniken funkar friktionsfritt. När vi provade en protyp av Metas headset (Meta 2) hade vi svårt att få det att funka med vänsterhanden – helt enkelt för att blänket i vår Apple Watch förvirrade Metas kamera. Vilken interaktionsmodell som vinner i längden vet vi inte i dag. Marknaden är omogen, och det kan fortfarande komma nya spelare med nya idéer som ställer allt på huvudet.

Så varför händer allt det här just nu? En del av förklaringen är att det är först nu det har blivit tekniskt möjligt. Skärmtekniken har gått framåt, så att det över huvud taget går att bygga den här typen av enheter, och den smarta mobilutvecklingen har drivit fram små processorer som är kraft­fulla men strömsnåla.

Läs också: Hologram åt folket – alla Windows 10-datorer får stöd för "mixad verklighet"

Samtidigt har vr gjort comeback – och det, tror Brian Blau, betyder hur mycket som helst för blandad verklighet. Virtual reality var stendött i åratal innan Oculus fick fart på marknaden igen med sitt headset Oculus Rift, och fanns det intresse för vr borde det också finnas intresse för blandad verklighet.
Så verkar Meta ha resonerat kring sina utvecklingsverktyg.

För den som har erfarenhet av att skapa vr-upplevelser i det populära grafikprogrammet Unity ska det bli lätt att översätta sitt arbete till Meta-tillämpningar. Microsofts utvecklingsverktyg för Hololens förlitar sig också på Unity.

Utvecklingen må gå fort, men det dröjer innan hologrammen tar över i vår vardag. Hololens har precis börjat levereras till utvecklare i mycket begränsad utsträckning, och Meta 2 är ännu inte redo för leverans. Magic Leap har knappt visat någon teknik över huvud taget för mer än ett utvalt fåtal. Framtiden kommer – men den är helt klart inte här än.

Men vem vet hur mycket som händer de närmaste tio åren? 2027 kanske du själv kan gå på stan med Tupac Shakur i släptåg – utan några speciella projektionssystem.

Översättning: Johan Wikberg

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning