Hur självkörande är egentligen Teslas körsystem Autopilot? Därom tvista de lärde, eller i detta fall, tillverkaren och underleverantören. Mobileye, som tidigare försett Tesla med system för förarassistans, säger att Autopilots möjligheter att ta över förarens jobb är överskattad. Och att biltillverkaren har gått för fort fram när systemen tagits fram, något som skett på bekostnad av säkerheten.
”Systemet är inte designat för att täcka alla tänkbara krocksituationer på ett säkert sätt. Hur man än vrider och vänder på det är Autopilot inte designat för det, det är ett assistentsystem och inte ett förarlöst system”, säger Amon Sashua, teknikchef på Mobileye, till The Guardian.
Läs också: Nytt batteri gör Elon Musks senaste Tesla rekordsnabb
Tesla med vd Elon Musk i spetsen säger att de aldrig beskrivit systemet som fullt ut självkörande, eller helt autonomt som det också kallas. I ett uttalande berättar en talesperson hur företaget återkommande får påminna förarna om hur systemet fungerar och att de är skyldiga att hålla händerna på ratten under körning. Att föraren alltid måste vara redo att ta över kontrollen över bilen.
Säkerheten i Tesla Autopilot har ifrågasatts efter en olycka i maj då en man omkom i en kollision med en långtradare. Systemet är framtaget för att hjälpa föraren att hålla sig rätt i filen och styra på motorvägar. Men varken föraren eller det automatiska körsystemet uppfattade långtradaren i tid. En dödsolycka har också inträffat i Kina, med en Tesla Model S.
Att förare inte följer Teslas uppmaningar finns det många exempel på. Inte minst i ett flertal videoklipp på Youtube som visar förare som under flera minuter inte rör ratten när de kör fram på motorvägar. Långt fler än de tre minuter som systemet i dag tillåter.
Läs också: Efter dödsolyckan – Elon Musk vässar säkerheten i Teslas autopilot
Häromdagen meddelade Tesla att de ska uppdatera systemet och göra det svårare att ignorera bilens varningar. Om föraren inte gör som Autopilot säger måste bilen parkeras och systemet startas om. De ska också förbättra bilens radarsystem för att lättare upptäcka hinder på körbanan.
Det är ovanligt att parter i bilbranschen öppet kritiserar varandra, oftast sker det bakom lyckta dörrar. Mobileye valde att avbryta samarbetet med Tesla i juli, i kölvattnet av olyckan i maj. Enligt Amon Sashua var de tveksamma till det som de ansåg vara dubbla budskap från Tesla. Å ena sidan berättar de stolt om de självkörande egenskaperna, samtidigt som de varnar förare för att inte släppa ratten.
För Tesla handlade det avbrutna samarbetet om att Mobileye inte hängde med och höll jämna steg med produktutvecklingen. Beslutet att gå skilda vägar var oundvikligt sa Elon Musk då i ett uttalande.