2005 strulade det till sig rejält när Fredrik Roubert skulle flytta och ta med sig sitt bredbandsabonnemang. Han krävde pengarna tillbaka för utebliven leverans, men leverantören Bredbandsbolaget svarade med att lägga ner hela ärendet.
Där kunde det ha slutat. Om inte en liknande historia väckt liv i ärendet igen, elva år senare. Nu är de 599 kronorna tillbaka på Fredriks konto.

– Jag har ingen aning om varför jag fick pengarna tillbaka nu. Då, 2005, skrev ni om det i Computer Sweden och Sydsvenskan också. Det var ju inte så att det inte uppmärksammades, så det kan inte vara anledningen. Plötsligt var det kanske någon som tyckte att det var den rätta saken att göra, säger Fredrik Roubert, som numera bor i Zürich.
Läs också: Ny rapport: Operatörerna tjänar storkovan på piratkopieringen
Det hela började när han skulle flytta mellan två lägenheter i samma byggnad. Av anledningar som Fredrik än i dag inte riktigt fått förklarade för sig gick det inte att koppla in bredband i den nya bostaden. Det var fullt i telestationen och utbyggnaden skulle dröja. Fredrik begärde då pengarna tillbaka.
Men se det gick inte! Efter sju månader av mejl, telefonsamtal och vanlig snigelpost la Bredbandsbolaget ner ärendet. Utan att varken abonnemangsavgiften på 199 kronor, eller kompensationen på 399 betalats ut. Alla turer finns samlade på en för ändamålet särskilt skapad sajt för den som vill sätta sig in i detaljerna.
Så en dag, elva år senare, dyker en liknande historia upp på Bredbandsbolagets Facebooksida. Folk är upprörda och många kommenterade inlägget. I tråden finns också ett svar från leverantören: Självklart skulle den missnöjda kunden få pengarna tillbaka och kompenseras för besväret.
– När de skrev ”självklart”, tänkte jag att så är det ju inte alls. Men jag frågade om också jag kunde få pengarna tillbaka. Och det har jag nu fått. Det har inte handlat om pengarna, utan hur de bemöter sina kunder. Folk kan inte hjälpa att de inte vet, men de ljög rätt i telefonen. Det har varit mycket bisarrt hela historien, men skönt att de erkänner att jag hade rätt hela tiden, säger han.
Läs också: I dag kan Bredbandsbolaget tvingas blockera Pirate Bay. Det kommer inte att göra någon skillnad.
Någon förklaring till varför de valde att se över ärendet igen kan Fredrik inte fått. Men en anledning skulle kunna vara hur mycket lättare det har blivit att dela med sig dåliga upplevelser. Inte minst via Facebook.
– 2005 så var jag en udda fågel som publicerade allting på nätet. Men i dag är det mycket lättare att dela med sig. Det roliga är att jag fått en krona mer än jag skulle ha, 598 kronor. Jag fick 599.
Bredbandsbolagets skickar följade kommentar i ett mejl.
"Vi försöker ständigt förbättra våra rutiner för kundbemötande och våra medarbetare gjorde utifrån sitt mandat bedömningen att Roubert skulle ersättas. Jag kan tyvärr inte svara i detalj på varför de medarbetare som arbetade på Bredbandsbolaget för elva år sedan gjorde den bedömning de gjorde baserat på de rutiner som fanns då. Vi beklagar att Robert inte fick ett bemötande som han var nöjd med."