På måndag om en vecka, den 10 oktober har Facebook bjudit in till en större tillställning i London. En inbjudan till lanseringen av den mycket omtalade tjänsten Facebook at work. Och därmed tas ytterligare ett steg i det sociala nätverkets historia och i ansträngningarna att bli företagens kommunikationsplattform framför andra.

Pilottesterna inleddes i januari förra året och två svenska bolag har kört betaversionen, Telenor och Evry. Den nya tjänsten utgår från företagets grundidé, att låta kollegor dela information och kommunicera med varandra. Ett minst sagt beprövat recepet. Användare ska kunna skapa event, samarbeta i olika projekt och skicka meddelanden inom arbetsgruppen.

Läs också: Telenor gör Facebook till arbetsverktyg för 36 000 anställda

Analytiker har över lag varit positiva till nätverkets satsning på företag. Brian Blu från analysföretaget Gartner säger att det varit nödvändigt för Facebook att bredda sin tjänst och nå in på företagsmarknaden, skriver IDG News. Men än så länge har användningen av sociala medier i företagen inte varit särskilt mogen, och har begränsats till ett verktyg för kommunikation och för att underlätta projektarbeten. Övergången till en företagsplattform kan bli svårare än Facebook kanske anar, varnar analytiker.

Ett område där sociala medierjätten måste övertyga företagsledningarna är kopplingen mellan företagsplattformen och originalet. Där en första får antas vara säkrare. Till exempel så att ett inlägg på ena plattformen inte dyker upp på andra, skriver IDG News. Inte minst vill företagen att Facebook at work inte bara blir ytterligare en kanal där medarbetarna tillbringar arbetstid. Utan att det faktiskt är något de tjänar på.

Läs också: Facebook at work kan släppas i oktober – och det kommer att kosta

”Ett vanligt missförstånd som konsumentfokuserade företag ofta gör när de går över till företagsmarknaden, är att det tror att de båda marknaderna är lika enkla och lukrativa. Samarbetsverktyg kan ge risker för it-avdelningarna som ibland överträffar fördelarna. Företag brukar se sociala nätverk som något som tar upp tid och de förfäras över hur mycket de påverkar produktiviteten", säger Rob Enderle, analytiker på The Enderle group.

Han tror att för att företagssatsningen ska bli en succé måste det ses mer som ett samarbetsverktyg än ett kommunikationsverktyg.