I dag släpper Amazon till sist sin fristående musiktjänst som ska konkurrera med Spotify och Apple Music.
Amazon Music Unlimited sägs ha ”tiotals miljoner låtar” i katalogen och de tre skivbolagsjättarna Sony, Universal och Warner är med på tåget. Abonnemanget kostar tio dollar i månaden och landar därmed i precis samma prisnivå som konkurrenterna.
Men Amazons musiktjänst verkar i stor utsträckning handla om att knyta starkare band med befintliga kunder, den som har Amazon Prime får musiktjänsten för åtta dollar i månaden. Den som har en Echo, Amazons smarta högtalare med inbygd AI-assistent, kommer ännu billigare undan med bara fyra dollar i månaden. Då går det visserligen endast att använda tjänsten på en Echo, Echo Dot eller Amazon Tap.
Läs också: Svensk musikfusion på gång? Spotify uppges vilja köpa Soundcloud
Även ett familjeabonnemang är på gång. Där ska upp till sex personer kunna streama samtidigt mot en månadsavgift på 15 dollar.
Samtidigt släpper Amazon en helt ny version av sin musikapp för IOS, Android, Fire och desktop. Den får stöd för både den tidigare musiktjänsten Prime Music och nya Music Unlimited och det ska gå att ladda ned låtar och spela dem när du är offline. Dessutom får appen stöd för Amazons röststyrda AI-assistent Alexa.

Något Music Unlimited än så länge saknar är exklusiva titlar. Steve Boom, som är vicechef för Amazons musikprodukter, säger till The Verge att de "inte har tagit ställning till exklusivt material" ännu.
Music Unlimited släpps till en början bara i USA, men kommer att lanseras i Europa senare under året. Det är oklart när tjänsten når Sverige, bland de första länderna utanför Nordamerika nämns Storbritannien, Tyskland och Österrike.