Vad säger ditt flöde i sociala medier egentligen om dig som bilförare? En hel del om man ska tro det brittiska försäkringsbolaget Admiral som vill att kunders inlägg ska påverka priset på bilförsäkringen. Men upplägget gillades inte, varken av rättighetsorganisationer eller av Facebook själva. Tydligt brott mot plattformens regelverk lyder domen.

Tanken var att tjänsten skulle dra i gång under veckan men de planerna har fått skjutas på framtiden. Facebook har nu blockerat Admirals app, som inte längre kan komma åt användarnas data.

Med hjälp av en särskild algoritm skulle nya kunder få ner priset på sin bilförsäkring. Unga personer som nyss tagit körkort och köpt bil är en grupp som traditionellt sätt ses som en större risk än mer vana bilförare. Genom den nya tjänsten skulle de kunna få ner priset med upp till 3 800 kronor per år.

Läs också: Instagram vill få dig att öppna plånboken – inför ny shoppingfunktion

För att avgöra om en person ansågs vara en säker bilförare skulle dennes flöde på Facebook analyseras, skriver The Guardian. En algoritm skulle gå igenom inlägg studera ordval och språkbruk för att avgöra om en person bedöms vara ansvarstagande eller välorganiserad, vilket ger ett högt betyg. Skriver en person lång eller korta meningar, används ovanligt många utropstecken? Bestäms ett möte i exakt tid, eller i mer diffusa ordalag. Informationen jämförs sedan med data från verkligheten och söker korrelation mellan de två datagrupperna.

Projektet och användningen av data har fått rättighetsorganisationer att reagera. Open Rights Group skriver till exempel att metoderna helt klart bryter mot Facebooks policy, sektion 3:15. Företag får inte använda data från Facebooks användare för att bedöma om de på något sätt skulle vara behöriga för till exempel ett banklån eller för att slå fast ränta på ett lån. Och Facebook har satt ner foten.

I ett uttalande skriver de att alla som använder appen är skyddade genom plattformens riktlinjer och att inga data får användas för att göra liknande bedömningar.

”Facebook-kontot ska bara användas i syfte för att logga in och verifiera. Vår förståelse är att Admiral sedan kommer att fråga användare som anmäler sig en rad frågor som kan användas för att avgöra deras behörighet”, står det i uttalandet som skickats till bland andra The Verge och Mashable.

Försäkringsbolaget säger att tjänsten är helt frivillig, ingen tvingas att lämna över sin information. Projektledaren Dan Mines har till The Verge sagt att tjänsten i allra högst grad är en testprodukt som aldrig varit tänkt att öka en premie, bara ge en rabatt.

”Det här är innovation, det är första gången någon testar detta. Vi vet inte om människor är beredda att dela data med oss”, säger han.

Läs också: Google har i tysthet börjat sälja ditt privatliv till annonsörerna – så sätter du stopp för det

Chansen, eller risken, att svenska förare ska kunna påverka sin premie med hjälp av sociala medier är för ögonblicket inte så stora. Branschorganisationen Svensk försäkring säger sig inte känna till att det skulle föras diskussioner om liknande tjänster hos svenska bolag. Staffan Moberg, jurist med fokus särskilt på skadeförsäkringar och digitalisering, säger att bolagen framför allt vill ha enkla system. Att använda en produkt som ger dem en parameter till att ta ställning till ser han inte som troligt.

– Men man ska veta att vi har olika försäkringstradition. I England ses det som viktigt att sätta exakt rätt premie för varje person. I Sverige tittar vi mer på grupper, bostadsområden och bilmodell. Och just unga förare har en högre premie för att vi vet att de är en större risk, säger Staffan Moberg.

Han ställer sig tveksam till om det överhuvudtaget är en bra idé att analysera sociala medier som grund för en försäkring, oavsett om det är frivilligt eller ej. Han undrar också om det ens är nödvändigt att utforska vidare.

– Det som talar emot är att vi får fordon som allt mer tar över och varnar föraren på alla möjliga sätt. Vi har system som hjälper oss att bromsa och för att hålla kvar bilen i filen. Det här som det brittiska bolaget gör går ju helt i andra riktningen. Jag tror inte att det är några svenska bolag som kommer att nappa, säger han.

Läs också: Steve Ballmer avslöjar hur många miljarder Microsoft ville betala för Facebook

Folksam har tidigare visat sig villiga att hoppa på nya sätt att utveckla sina försäkringsprodukter. Bland annat har de inlett ett samarbete med Telia om att bygga in teknik som ska hålla koll på både fordon och förare, ett projekt som går under namnet Köra säkert. På frågan om bedömningar med hjälp av sociala medier är något för dem är svaret blankt nej, de har inga sådana planer.

– Jag kan inte spekulera i Admirals lösning, men för oss är det viktigare att jobba skadeförebyggande och inte bakomliggande parametrar, och belöna beteende istället, säger Stina Wärn, produktutvecklare på Folksam.