Det var längesedan Amazon enbart var ett logistikföretag. Nu har de både molntjänster och film i sin företagskatalog. Och just den senare finns nu tillgänglig på den globala marknaden. Och därmed också för svenska tittare. Nu får både Netflix, Viaplay och HBO Nordic se sig om i backspegeln.

I dag lanserar de tjänsten Amazon Prime video i 200 länder världen runt. För att prenumerera på tjänsten får kunderna i Sverige betala 2,99 euro, vilket motsvarar ungefär 29 svenska kronor.

Läs också: Sneak peeks är Netflix senaste vapen i kampen mot konkurrenterna

Det har hänt mycket i streamingbranschen de senaste åren. Inte minst har aktörerna blivit fler, tjänsterna har vässats för att vinna över tittarna på sin sida. Bland annat handlar det om att göra det lättare att välja serie eller film genom att så sakteliga lära sig vad varje enskild tittare gillar. Eller att genom maskininlärning välja den bästa strömmade konfigurationen för respektive kund. Funktioner som också hittas hos Prime Video.

Läs också: Amazons nya sätt att flytta enorma datamängder: lastbilar

Liksom konkurrenten Netflix har Amazon satsat stort på egenproducerade serier. Redan i dag finns till exempel The Grand Tour med trion från bilprogrammet Top Gear och populära serien Transparent. Men fler serier tillkommer, bland annat Crisis in Six Scenes av Woody Allen och Goliath med Billy Bob Thornton. Tjänsten finns tillgänglig för Ios och Android, läsplattor från Fire och i smart-tv från LG och Samsung.


Vill du lära dig mer om hur teknikutvecklingen påverkar affärslivet just nu – från världens bästa talare inom webb? Då ska du uppleva Webbdagarna Stockholm 21-22 mars 2017 på plats. Anmäl dig före midnatt i dag den 14 december så sparar du 3 000 kronor på inträdet. Programmet och anmälan hittar du här.