Googles bilingenjörer har tillbringat vinterns första månader i sin bilverkstad och vid ritborden. Och vid bilmässan i Detroit var de nu redo att presentera den senaste versionen av sitt system för självkörande bilar. Fordonet där tekniken ska testas är en minibuss av modell Pacifica från Chrysler. Och tekniken ska både vara mer pålitlig och prisvärd, skriver Reuters. 

Läs också: Googles självkörandeteknik i eget bolag – kanske blir det bilar i alla fall

Nyheten kom direkt från John Krafcik, ansvarig för Waymo, det Google-företag som ansvarar för utvecklingen av självkörande bilar, skriver Reuters. Waymo föddes som ett projekt inom Google 2009. Förra året övergick projektet till att bli ett eget företag inom ramarna för Googles moderföretag Alphabet. Bilföretaget har hela tiden sökt efter nya samarbeten och fordon där deras teknik för självkörande bilar kan byggas in. Hittills har den jakten lett till samarbeten med Fiat Chrysler Automobiles och ett liknande avtal med Honda Motors är på väg.

Waymo har filat på både hård- och mjukvara. De har bland annat tagit fram en samling nya sensorer som ska förbättra bilens system för att känna av sin omgivning. Bättre radarsystem och bättre lidarsystem, metoden där laser används för att mäta avståndet till ett objekt. Samtliga verktyg är utvecklade och tillverkade hos företaget.

Läs också: GM:s självkörande bilar stannar om föraren tappar sin uppmärksamhet

Vid en presentation inför bilmässan berättade John Krafcik att de dragit ner på tillverkningskostnaden för lidarprodukterna med 90 procent per enhet, till ungefär 7 500 dollar. Flottan av redan existerande testfordon består bland annat av en specialutrustad Lexus RX450s och Googles egna prototyp Firefly. Tillsammans har de rullat drygt 400 000 mil, främst i stadsmiljö. Planen är att försök med Chryslers Pacific-bussar ska inledas inom de närmsta veckorna. När systemet är redo att installeras i fordon för produktion sa John Krafcik inget om.