Förra året öppnade IBM sin blockchain-tjänst med stöd av Watson. Ni vet det smarta datorsystemet som bland annat vunnit Jeopardy och hjälper till att diagnostisera cancer. Ett av företagen som nappade på erbjudandet var Maersk, som är världens största rederi för fraktfartyg.
Tekniken är framför allt känd som mjukvaran bakom kryptovalutan Bitcoin, men har också visat sig vara användbar inom andra områden. I stort sett för alla branscher som på ett eller annat sätt förlitar sig på olika transaktioner. För Maersk betyder det att köpare, säljare och kunder i en och samma kanal kan hålla koll på de varor som fraktas. Grejen med blockkedjan är nämligen att loggade transaktioner inte kan ändras i efterhand och alla som är inblandade kan när som helst gå in och se var lasten befinner sig, enligt New York Times.
Läs också: Bitcoin slår rekord - kryptovalutan nådde ny toppnotering
Enligt uppgifter från rederiet passerar en enda container på sin resa mellan Östafrika och Europa 30 olika kontrollpersoner, en lång rad stämplar och godkännande krävs. Totalt kan det handla om 200 transaktioner. Genom att använda blockkedjeteknik kan de bli av med en hel del pappersarbete.
När en tulltjänsteman laddar upp en kopia av ett signerat dokument och därmed godkänner en container i kedjan, då kan alla inblandade se det. Men för att kunna använda IBM:s teknik krävs att alla är med, från början till slut. Hittills används tekniken för att skeppa blommor från Kenya, apelsiner från Kalifornien och ananas från Colombia. Men det kan ta upp till tio år innan systemet används på alla skepp, på alla rutter.