Behovet av mobiltäckning på månen har inte varit skriande de senaste åren, men nästa sommar ska två mycket speciella fordon köra runt på ytan. Och därför introduceras nu den allra senaste LTE-tekniken på månen, skriver IDG News.

De två självkörande fordonen kommer att landa på samma plats som Apollo 17, den sista bemannade månresan 1972, och där ska de utforska området. Bakom projektet står Berlin-baserade gruppen Part Time Scientists, som består av en samling ingenjörer och forskare. De har ägnat de senaste åtta åren åt att ta fram farkosterna, men stöd av biltillverkaren Audi.

Läs också: Nasas minirobot Puffer förväntas göra stordåd på Mars

Uppdraget kommer med en hel del utmaningar. Inte minst de stora temperaturskillnaderna mellan månens dag och natt. Som mest kan termometern nå 120 grader Celsius och kan dyka ner till minus 180 grader om nätterna.

– Det är utmanande inte minst för den elektroniska utrustningen, så det finns en risk att de inte kommer överleva den första natten på månen, säger Karsten Becker, ansvarig för den inbäddade elektroniken.

månen
Karsten Becker och Part Time Scientists har ägnat åtta år åt att ta fram de självkörande farkosterna.

Nasa vill inte hindra andra från att åka till månen, men de vill inte heller att att deras egna landningsplatser täcks av damm som rörs upp när farkoster landar. Därför måste PTS landa två kilometer därifrån. Vilket utgjorde ett problem för forskargruppen, det finns helt enkelt hinder mellan deras landningsmodul och Apollo 17 landningsplats längst ner i dalen. För att hitta en lösning tog de in en tredje partner i samarbetet – teleoperatören Vodafone.

Kommunikationssystemet bygger på LTE och ett planerat tillägg till LTE som kallas C-V2X. Ett tillägg byggt för att smarta bilar ska kunna kommunicera med varandra och omgivningen. Fordon kommer, när tekniken är inbyggd som standard i LTE, kunna utbyta data från sensorer och kameror. Och detta utan att behöva gå genom nätverkens infrastruktur. Därmed kan de dela information med bilen bredvid om väg- och trafikförhållanden med betydligt mindre fördröjning.

Läs också: Spacex och Nasa letar efter lämpliga landningsplatser på Mars

Problem som väntar rymdfarkoster på månen liknar dock inte morgonrusningen i storstäderna på jorden. Istället är det bristen på infrastruktur och nätverk som är forskarnas största huvudbry. Men LTE som går från fordon till fordon kan de agera tillfälliga basstationer åt varandra genom att förlita sig på data som går mellan landningsfarkosten och den längre ner i dalen.

landingsfarkost
En prototyp av landningsfarkosten visades upp på Cebit-mässan tidigare i år.

När datan når landningsfarkosten skickas informationen vidare via de satellitnät som tillhöra europeiska rymdmyndigheten, ner till kontrollcentralen på jorden. Modulerna är dessutom väldigt energieffektiva, jämfört med de resurser som står till förfogande på månen under den dryga tio dagarna långa resan.

Karsten Becker tror att kostnaden för en första resa kommer att kosta ungefär 476 miljoner kronor. Nästkommande resor kommer dock troligen att vara billigare. Hittills har projektet finansierats av Audi och Vodafone och en än så länge hemlig sponsor. De kommer för att få in extra pengar också att utföra experiment åt andra. Bland annat ska de mäta månens gravitation och undersöka möjligheten att odla i denna miljö.

Avfärd är planerad till sommaren 2018, i samma veva som roamingavgifterna försvinner i EU. Det är väl däremot högst tveksamt att Vodafone skulle baka in månresor i det paketet.