Efter att Donald Trump oväntat vann det amerikanska presidentvalet har fake news, eller fejkade nyheter, varit ett hett debatterat ämne. Nu har Facebook bestämt sig för att försöka motarbeta trenden då de tillsammans med ett tjugotal andra aktörer, bland annat Mozilla och Craig från Craigslist, startar fonden News Integrity Initiative. Det skriver The Register.
Målet med fonden är att ”stärka nyhets-läskunnigheten” hos allmänheten och stärka tilltron till journalistiken, men exakt hur detta ska gå till är fortfarande lite otydligt. Men en lista på namn som kommer att hjälpa till har tagits fram, bland annat Wikipedia-grundaren Jimmy Wales och the International center for Journalists.
Läs också: Facebook och Google agerar mot falska nyheter – siktar på plånboken
”Initiativet kommer att ta i tu med problem som missinformation, desinformation och de ny möjligheter som internet kan ge information till den öppna konversationen”, skriver Campbell Brown, chef för Facebooks nyhetspartnerskap, i ett pressmeddelande.
Facebook har sedan tidigare kritiserats för att inte ta fejkade nyhetsartiklar på tillräckligt stort allvar, men att it-företagen nu börjat prata om problemet kan bero på att deras inkomstkälla - annonsörerna - fått upp ögonen. För nyligen har flera tunga namn slutat annonsera på Youtube sedan deras reklamfilmer spelats i samma sammanhang som främlingsfientligt innehåll. I Sverige har till exempel Svenska spel reagerat kraftigt på att deras annons hamnade på en video som uppmanade till förföljelse av journalister.