Google har sedan länge haft kapaciteten att jämföra den reklam du ser i datorn med vilka butiker du sedan besöker genom att spåra data från din telefon. Men väl i butiken har det länge varit svårt för Google att faktiskt kontrollera att du köper det som marknadsförs mot dig, fram tills nu.

Läs också: 14 hårresande saker som Google vet om dig

För nu rapporterar The Register att Google tagit fram verktyget Store sales measurement som kan knyta samman en persons digitala profil med hens fysiska betalkort, och på så sätt se ifall reklamen biter.

Google utannonserade verktyget till sina kunder under tisdagens Google Marketing Next-mässa, och hoppas att det ska få allt fler att vilja annonsera hos dem.

Enligt sajten The Consumerist kommer informationen vara krypterad och anonym, så företagen kommer enbart se att någon köpt en produkt efter att ha sett en viss annons – inte den faktiska personens namn.

Läs också: Franska maxböter till Facebook efter integritetsbrott

Huruvida man ser Store sales measurement som ett integritetshot eller ett marknadsföringsverktyg beror nog på vilken sida av annonsen man står. Men oavsett behöver vi i Sverige i dagsläget inte oroa oss, för i skrivande stund finns tjänsten enbart i USA. Vilket, som The Register pekar ut, troligtvis beror på att andra länder har lagstiftning som sätter käppar i hjulet för Google.