Sedan i lördags har flygbolaget British Airways dragits med tekniska fel som näst intill fått hela verksamheten på fall. Nu visar det sig att haveriet kretsar kring felaktiga backupsystem som inte fungerade när de ordinarie systemen slogs ut av en strömspik, skriver IDG News.

”Det var ett fel i strömförsörjningen hos ett av våra datacenter i Storbritannien. En exceptionell spik i strömförsörjningen orsakade fysisk skada på vår infrastruktur och som ett resultat av detta kraschade vårt stora och komplexa it-system”, säger en talesperson för flygbolaget ill IDG News och fortsätter:

”Vi har backupsystem. Men vid det här tillfället fungerade de inte”.

Läs också: SAS digitaliserar för att gå från flygbolag till livsstilsföretag

Sedan backup-missen har hundratals avgångar tvingats ställa in, vilket i sin tur resulterat i att tusentals passagerare blivit strandsatta och British Airways tros ha förlorat 330 miljoner i omsättning.

Den exakta orsaken till att backupsystemet inte fungerade är ännu inte fastställd, men företaget kommer att utföra en rigorös utredning när verksamheten väl kommit igång igen.

”När kundstörningarna är helt över kommer vi att utföra en utredning för att ta redan på de exakta omständigheterna, för att försäkra oss om att det inte händer igen”, säger talespersonen.

Läs också: Boeing sparar miljoner med 3d-utskrivna flygplansdelar

British Airways är långt ifrån det enda flygbolag som satts ur spel till följd av strömförsörjningsproblem. I augusti förra året fick flygbolaget Delta Air Lines samma problem och Southwest Airlines hade månaden dess för innan tvingats ställa in avgångar till följd av en felaktig router.