Förra årets uppmärksammade trafikolycka, där en man avled till följderna av en krasch i en självkörande Tesla Model S, kan ha berott på den mänskliga faktorn. Det hävdar den amerikanska trafikmyndigheten The National Transportation Safety Board (NTSB) i en ny rapport om olyckan som visar att mannen vid upprepade tillfällen släppt ratten trots att bilens autopilotsystem hänvisat honom att ha dem där. Det skriver Reuters.

Läs också: Här är allt du behöver veta om elbilen Tesla

Enligt rapporten ska olyckan ha hänt i slutet av en period på 37 minuter där föraren skulle haft sina händer på ratten, men där han enbart haft dem där i korta perioder på totalt 25 sekunder.

Trafiksäkerhetsmyndigheten The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), som också utrett olyckan, menar att det inte finns något som tyder på att mannen ska ha tryckt på bromsen innan olyckan och han ska även ha färdats i 117 km i timmen, vilket var över vägens hastighetsgräns.

Den data som rapporten bygger på kommer dock inte från NTSB själva, då de inte hade korrekta verktyg för att hämta den från den inblandade bilen. Därför bygger uppgifterna på data som Tesla själva har levererat.

Läs också: Tesla sålde rekordmånga bilar

Olyckan som skedde i Florida i slutet av maj förra året fick mycket uppståndelse då det var den första dödsolyckan med en självkörande Tesla, vilket fick många att börja ifrågasätta hur säkert bilens autopilotsystem egentligen var. Kort efter olyckan gick Tesla ut med en ny uppdatering till sitt system där de ska ha förbättrat säkerhetsinställningarna som kontrollerade att bilförarens händer var på ratten.