Telias erbjudande om ”fri surf” på sociala medier och strömmande tjänster till sina kunder har länge varit ifrågasatt av Post- och telestyrelsen som anser att erbjudandet bryter mot nätneutraliteten, då det gör skillnad på sajter. Men nu har PTS även ställt sig frågan hur operatören faktiskt särskiljer på sina abonnenters trafik, och ifall det skulle kunna vara ett hot på användarens integritet.

– Vi har inlett tillsyn mot Telia gällande samma fråga som i vår pågående tillsyn mot Tre, som har ett liknande erbjudande. Det vi vill veta är hur Telia skiljer trafiken åt, alltså hur de vet vilken trafik som är från sociala medier, och hur de analyserar sina kunders IP-paket för att ta reda på detta, säger Anders Lindell, jurist på PTS säkerhetsavdelning.

Läs också: Telia trotsar PTS om nätneutraliteten – utökar erbjudande om "fri surf"

Då teleoperatörerna sitter på mycket information om sina användare finns det regler om hur de får behandla kundernas trafikuppgifter, skulle PTS därför komma fram till att Telia sorterar sina kunders trafik för djupgående skulle de kunna kräva att Telia begär ett samtycke från sina kunder innan de kan fortsätta.

Hos Telia har man precis tagit emot PTS förfrågan om hur de går tillväga.

– Vi har fått in den här frågan från PTS och vi kommer att besvara den innan den första september (Då PTS senast vill ha ett svar. Reds anm), säger Irene Krohn, presschef hos Telia, till IDG.

Läs också: It-företag mobiliserar mot USA:s avreglering av nätneutraliteten

Om Telias svar skulle peka på att de analyserar sina kunders IP-paket så närgående att det skulle kunna vara ett integritetshot kan PTS förelägga företaget att åtgärda detta genom att kräva godkännande från konsumenten.